Erfgoed doen

Wie is King of the Hill? (groep 8)

180 minuten

  • Groep 7-8
  • Benodigdheden

    Laptops met internetverbinding

  • Leerdoelen
    • De leerlingen denken na over wat hun woonplaats bijzonder maakt.
    • Ze onderzoeken een betekenisvolle plek in hun eigen omgeving.

     

King of the Hill is een spel. Een kind zit als een koning op zijn berg. De andere kinderen proberen hem eraf te krijgen, zodat zij zelf koning kunnen worden. Ze planten een vlag als de plek veroverd is.

In dit project denken de leerlingen eerst na over wat hun woonplaats bijzonder maakt. Stel dat je tante uit Australië komt logeren… welke 3 plekken moet zij zéker zien? De klas onderzoekt meerdere plekken en presenteert ze aan elkaar presenteert. Elk groepje moet proberen zijn plek in de top 3 zien te veroveren en dus een “King of the Hill”-plek van te maken.

Welke 3 plekken uit onze gemeente moeten toeristen écht gezien hebben? Help mij om te bepalen welke plekken dit zijn!
De burgemeester
Tip: Nodig iemand van de VVV uit of van de Historische Kring uit om over bijzondere plekken in jouw gemeente te vertellen.

Mindmap je omgeving

Schrijf twee plekken in je woonplaats op die voor jou bijzonder zijn of iets betekenen. Dat kan zijn:

  • een plek met een bepaalde sfeer
  • een plek waar je een bepaalde herinnering(en) hebt
  • een plek waar je graag komt, omdat …
  • een gevoel dat de plek jou geeft door …
  • een plek die je interessant vindt, omdat ..

Schrijf ook eens vijf plekken op die bijzonder voor andere inwoners kunnen zijn.

Maak nu een grote mindmap van alle ideeën.

Deel de klas in in groepjes van 3-4 leerlingen.

Verhalen verzamelen

Elk groepje kiest een van de plekken van de mindmap om te onderzoeken. Kies een plek waarvan jullie denken dat je tante het echt moet hebben gezien, omdat er een verhaal bij hoort en iets over te vertellen is. Zoek er verhalen en beeld bij.

Veel kun je op internet vinden. Denk ook aan:

  • VVV-folders of andere folders voor toeristen
  • De bibliotheek, misschien willen zij een boekentafel of boekentas maken over lokale geschiedenis
  • Een bezoek aan de plek, dan kun je met eigen ogen beschrijven wat je ziet, hoort, voelt, denkt, je afvraagt, je verbeeldt. Of als de plek een persoon was, wat zou hij dan hebben meegemaakt?
  • Een interview met een stadsgids, historicus, museummedewerker of andere expert
  • Straatinterviews, wat vinden, denken en voelen mensen van deze plek?

Pitch je plek!

Maak een presentatie met een korte en krachtige pitch over jouw plek!
Je mag met je groepje zelf bedenken hoe en in welke vorm.

Voorbeelden:

  • Een poster, folder of krantenartikel (Dat kan met: Jilster)
  • Een filmpje (Dat kan met: iMovie op de iPad)
  • Een audiotour (Dat kan met: izi-travel)
  • Een infographic (Dat kan met: Easel-ly)
  • Een website (Dat kan met: Readymag)
  • Een collage (Dat kan met: Collage)
  • Een stripverhaal (Dat kan met: Pixton)
Welke drie plekken winnen vandaag? wat vinden we de leukste, mooiste, verrassendste plek die niet mag ontbreken tijdens het bezoek van je tante?
Organiseer een presentatie voor de burgemeester. De beste pitch wint!