-
Lesdoelen
- De leerlingen leren wat perspectief is.
- De leerlingen maken kennis met het begrip ‘verdwijnpunt’ in een afbeelding.
- Ze kunnen perspectief herkennen in een tekening.
-
Benodigdheden
- (oude) tijdschriften
- Voor ieder kind: groot vel stevig tekenpapier (A3) voor de collage
- schaar
- lijm
Perspectief
Twee mannen lopen samen over de spoorrails. De ene man vraagt aan de andere waar ze heen moeten. De andere antwoordt: ‘Daarheen’, en hij wijst op het punt waar de beide spoorrails in de verte samenkomen. Nadat ze een halve dag gelopen hebben vraagt de eerste man of het nog ver lopen is. De andere man kijkt om en zegt ‘Hé, we zijn er al voorbij, we moeten omdraaien.'
Teken op het bord met eenvoudige lijnen de spoorlijn na. Op de eerste tekening lopen de lijnen van de rails evenwijdig naast elkaar omhoog. Op de tweede tekening lopen de lijnen van de rails naar elkaar toe, net als op de foto.
Als je op deze manier ‘diepte’ in je tekening maakt noemen we dat perspectief. Als de lijnen naar één punt verdwijnen noemen we het éénpuntsperspectief.
Verschillend perspectief
Al zolang de mensen leven proberen ze de wereld om hen heen af te beelden. De eerste tekeningen die bewaard zijn gebleven waren grottekeningen. Er was nog geen sprake van diepte of perspectief in de tekening. Alle elementen waren los van elkaar getekend, en met maar weinig details.
Collage maken
Maak een groepje van vier leerlingen. Zoek in tijdschriften naaf afbeeldingen waar op duidelijk perspectief te zien is.
Scheur deze uit en maak van deze afbeeldingen een collage.