Vrij spel

Als handen konden praten…

UITGELICHT

Tekst: Mirjam de Heer
Beeld: Joris van Bennekom

“Ze zijn er!” De leerlingen van groep 7-8 van Basisschool St. Victor worden met open handen ontvangen door Het Filiaal theatermakers voor een speciaal combinatieprogramma: een schaduwspelworkshop én de voorstelling ‘Talking Hands’.
Ik ging maar gewoon iets doen en toen de lamp aan ging was ’t ineens een monstervis!

Handen centraal

Meteen is duidelijk: vandaag draait het om handen. Waar waren ze toen je wakker was en wat pakte je vandaag als eerste vast? Hoe voelde dat? Hoeveel botjes zitten er eigenlijk in je hand? En hoe beeld je met je handen het werkwoord ‘Laten vallen’ uit of ‘De spagaat’?

Schaduwverhaal

Na de warming up verdelen de leerlingen zich in kleine groepjes. Op elke tafel ligt een zaklamp en staat een frame met een rechtopstaand vel papier. Met hun handen maken ze een figuurtje en als vanzelf ontstaan er verhaaltjes. “Ik ben de Orka en jij bent de haai. Samen gaan we dat bootje laten zinken.”

Schaduwlandschap

Uit een doos met vanallesennogwat mag elk groepje een aantal materialen en voorwerpen kiezen voor een schaduwlandschap. “Wij hebben het paleis van Poseidon gevonden!” Als afsluiting van de workshop demonstreert elk groepje zijn scène met muziek. Er wordt geklapt voor elkaars vondsten, verteltechnieken en creaties.

Talking Hands

Helemaal ondergedompeld in het thema klimmen de kinderen de theaterbanken in en verliezen zichzelf in de voorstelling. Ze zien hoe de professionele theatermakers met hun handen verhalen vertellen. Over twee Franse kinderen die de handafdrukken in de grotten van Lascaux ontdekten. En over een eenzame hand in de trein. En passant maken de leerlingen kennis met de Nederlandse Gebaren Taal, die integraal onderdeel uitmaakt van de voorstelling. Want ja, je kunt ook leren práten met je handen!

Prikkels Vrij spel

De mens is een spelend wezen. Door te spelen doen we kennis op en ontwikkelen we onze vaardigheden. De behoefte om te spelen is niet iets van kinderen alleen, ook volwassenen hebben spel nodig.

Cultuuronderwijs is bij uitstek een plek in het rooster waar de ruimte voor spelen ontstaat. Waar je eigenwijs mag zijn en je eigen keuzes mag maken. Waar je aan je eigen ontwikkeling werkt op de manier die past bij jou. Deze Prikkels is een pleidooi voor vrij spel.

Lees Prikkels online