Van taal naar verhaal

Storytelling

KUNSTWERK

Tekst: Mirjam de Heer
Illustraties: Ingmar de Lange en Eve van der Zande

Ontdek de verhalenverteller in jezelf met twee eenvoudige digitale tools.

 

Onderbouw: Brikki

Maak kennis!

Brikki is een geel leeuwtje met een groot hoofd. Hij bestaat uit een paar simpele vormen. Zijn bedenker, Ingmar de Lange, maakt iedere dag een Brikki-verhaaltje  en zet die op zijn website. Zo’n verhaaltje bestaat uit een plaatje en drie regeltjes tekst. Kijk maar: www.brikki.nl.

 

Bekijk!

Kies vooraf een paar voorleesverhaaltjes uit op de website. Laat ze aan de leerlingen zien op het digibord en bespreek ze: Wat doet Brikki? Waarom doet hij dat? Wat voelt hij daarbij? Is hij blij of verdrietig of boos? Hoe zie je dat? Welke spullen heeft Brikki bij zich?

 

Bedenk!

Waarover zouden de kinderen in de klas een Brikkiverhaaltje willen maken? Wat hebben zij meegemaakt? Hebben ze iets verzonnen of een probleem opgelost, zoals dat ene autootje terug krijgen dat zomaar onder de kast is verdwenen?

 

Maak!

Maak nu samen op het digibord een Brikkiverhaaltje met de maaktool op de website. Door te slepen kun je eenvoudig figuurtjes in het verhaaltje slepen. Met de pijltjes kun je zoeken naar andere poppetjes of attributen. Klaar? Opslaan maar!

 

Bovenbouw: Boekentrailer

Kies!

Een boekentrailer is een promotiefilmpje voor een boek. In iMovie staan verschillende trailerformats voor je klaar. Bekijk deze en kies er een uit die past bij je boek. Of leer ervan en bedenk je eigen trailerformat. Gebruik de door jou gekozen trailer als basis voor je storyboard. Teken voor elk beeldje een leeg hokje en noteer hoeveel ruimte er is voor tekst. Zet bijvoorbeeld voor elke lettergreep een streepje.

 

Ontwerp!

Met welke beelden kun je het verhaal van jouw boek het beste laten zien? Is het een spannend boek? Kies dan voor donkere, mysterieuze beelden. Gaat het over vriendschap? Laat dan mensen zien. Bedenk ook of je foto’s, lijntekeningen of juist geverfde of geknipte beelden wilt gebruiken. Je kunt ze op internet vinden, maar je kunt ze ook zelf maken en scannen.

 

Schrijf!

Vul nu je storyboard met de beelden en korte zinnetjes. Die zinnetjes kunnen informatief zijn en vertellen wat de titel is, wie de schrijver en waar het verhaal over gaat. Maar ze mogen ook gaan over wat dit boek zo leuk maakt of zinnetjes uit het boek zijn. Let wel op dat je weinig woorden gebruikt, anders past het niet.

 

Stel samen!

Ga naar het door jouw gekozen format en verander een voor een de beelden en teksten in jouw beelden en teksten. Doe steeds even een check of wat je hebt bedacht ook goed werkt. Klaar? Draaien maar!

Het taalonderwijs in Nederland steekt veel in op technisch lezen, grammatica en spelling. Daardoor raken leesplezier en creativiteit soms wat op de achtergrond. En dat is jammer. Want juist door na te denken over de betekenis van een tekst, te verbeelden, verbanden te leggen met andere teksten en met je eigen leven, maakt lezen je een rijker mens. En juist door uiting te geven aan je eigen ideeën en gevoelens maak je je taal eigen. Deze Prikkels staat boordevol tips om met je leerlingen het plezier in lezen opnieuw te ontdekken en te koesteren.

Lees Prikkels