Van taal naar verhaal

Houtskool en Oost-Indische inkt

MISSIE GESLAAGD

Tekst: Marjolein Hovius
Foto: Marieke Duijsters

De Piusschool in Abcoude wilde een doorlopende leerlijn beeldend. Leerkrachten Daphne Demarteau en Elly de Valk-Lucassen zitten samen in het leerteam kunst en cultuur en kwamen via het programma Cultuureducatie met Kwaliteit op ideeën.

Het idee

Als snel ontstond de wens om de nieuwe leerlijn aan te laten sluiten bij de wereldoriëntatielessen van Blink. Mech Benjaminsen van de methode Creëer en Leer heeft samen met hen op basis van de thema’s van Blink een leerlijn ontworpen met bestaande, nieuwe en op maat gemaakte lessen.

Het doel

Elly en Daphne wilden dat alle kinderen jaarlijks met verschillende materialen en technieken werken, zowel 2- als 3D. Zo weten ze aan het eind van hun schoolcarrière wat je bijvoorbeeld met Oost-Indische inkt en  met houtskool kunt. De koppeling tussen beeldende lessen en wereldoriëntatie maakt beide vakken betekenisvoller.

De Cultuurpartner

Creëer en Leer is een platform met kunstlessen. De methode leert vaardigheden aan, maar heeft ook oog voor de eigenheid van leerlingen. Met de losse bouwstenen maak je de lessen op maat. Soms sloot de betekenis van een les bijvoorbeeld goed aan bij Blink, maar paste de werkwijze niet bij de leerlijn. Dan werd de viltstift, een balpen.

En…

Collega’s zijn enthousiast en vinden het fijn dat de lessen kant en klaar zijn en gekoppeld aan de thema’s. De leerlijn brengt hen met nieuwe technieken en materialen in aanraking. De nieuwe lessen volgen het creatief proces. Sommige collega’s vinden het lastig dat er geen voorbeeld is. Je krijgt een werkwijze, geen resultaat, dat bedenken de leerlingen zelf. Die leerlingen wennen in ieder geval snel: de school hangt vol met werkstukken.

Het taalonderwijs in Nederland steekt veel in op technisch lezen, grammatica en spelling. Daardoor raken leesplezier en creativiteit soms wat op de achtergrond. En dat is jammer. Want juist door na te denken over de betekenis van een tekst, te verbeelden, verbanden te leggen met andere teksten en met je eigen leven, maakt lezen je een rijker mens. En juist door uiting te geven aan je eigen ideeën en gevoelens maak je je taal eigen. Deze Prikkels staat boordevol tips om met je leerlingen het plezier in lezen opnieuw te ontdekken en te koesteren.

Lees Prikkels