3 x een maker
3x VAKWERK
Hoe zorg je kinderen dat aan het maken gaan? Laat ze eens starten vanuit drie verschillende rollen: als kunstenaar, ontwerper of ambachtsman.
Tekst: Hanna van der Veen
Presenteer een thema (bijvoorbeeld: schoenen) en een context (bijvoorbeeld: laat schoenen van vroeger zien of uit andere landen). Geef ieder kind een van de drie rollen en bijbehorende opdrachten:
Na 20 minuten kunnen kinderen die dat willen van rol wisselen. Bespreek aan het eind van de les de resultaten. Welke ontdekkingen hebben de kunstenaars gedaan? Welke oplossingen bedachten de ontwerpers? En hoe zien de sloffen van de schoenmakers eruit? Wat kunnen de verschillende rollen van elkaar leren? Wat vinden de leerlingen de fijnste rol? Vindt iedereen hetzelfde? Of vindt iedereen wat anders? Waarom is deze rol fijn of leuk?
Vakwerk
In de meeste scholen is tegenwoordig geen handvaardigheidlokaal meer te vinden. Handvaardigheid moet passen binnen de reguliere leslokalen. Daardoor verschraalt het aanbod. Deze Prikkels gaat over een herwaardering van vakwerk, van handwerk en technieken. Omdat we veel talent te kort doen als we kinderen niet laten ontdekken wat ze met hun handen kunnen.
Lees magazine online