Deuren, koekjes en gevels
MISSIE GESLAAGD?
Op basisschool De Brug in IJsselstein staat Astrid Verbokkem. Behalve leerkracht in groep 5-7 is zij adjunct-directeur én cultuurcoördinator. De school is aan de slag gegaan met het erfgoedproject ‘De week van IJsselstein’.
Tekst: Tamara Oortwijn
Foto: Stephanie Driessen
Het idee
“Erfgoed komt hapsnap aan bod binnen de school. De vraag aan het team was of er geen IJsselsteinweek moest komen, om zo erfgoed centraal te stellen. We maakten een schoolbreed project rondom het thema ‘Bouwen’.”
Het doel
“We wilden de kinderen bewust maken van hun culturele omgeving. De groepen 1 en 2 gingen door het project anders kijken naar deuren. Kun je aan een deur zien wie daar woont en daar verder over fantaseren? De groepen 3 en 4 gingen naar de molen en bakten koekjes. Ze lopen nu anders langs die molen, want daar komt het meel vandaan. De trots die ze uitstralen is zo leuk! De bovenbouw ging op zoek naar verschillende soorten gevels en vergeleken foto’s van nu en vroeger. Ze hebben dingen gezien die ze nooit eerder hadden gezien.”
De cultuurpartner
“Samen met Kunst Centraal en Landschap Erfgoed Utrecht hebben we het project in elkaar gezet. Landschap Erfgoed Utrecht dacht inhoudelijk mee, zorgde voor materialen en keek mee in de klas. Kunst Centraal begeleidt ons door midden van co-teaching in de klassen.”
En…
“Iedereen was laaiend enthousiast; kinderen, collega’s en ouders. Door dit project voelden de leerlingen zich verbonden met hun eigen plaats. De stadsgeschiedenis ging voor hen leven. Volgend jaar doen we een tweede project, daarna een derde, we willen het cyclisch terug laten komen.”
Mixen mag
Van het klappen van een ritme bij het opzeggen van de tafels tot een projectweek voor de hele school… Als je je verdiept in het thema ‘vakintegratie’ kom je er al vrij snel achter dat bijna elke leerkracht hier wel aan doet. De meerwaarde zit in de subtiele en bewuste afstemming van de verschillende vakken en leerdoelen.
Lees magazine online