Mixen mag

Dansen met breuken

SNELLE LES

Een mooie dans- en rekenoefening voor in het nieuwe schooljaar. Samen werken, leren én plezier maken door middel van dans. Leuk!

Tekst: Phyllis Kneefel

Voorbereiding

Breuken bestaan uit tellers en noemers. Op elke enveloppe zet je een teller. Deze tellers staan voor het aantal kinderen dat de oefening doet. Op elk briefje zet je een noemer. Deze noemers staan voor het aantal keren dat kinderen een dansbeweging doen. Zorg dat er van elke noemer twee zijn waarbij de tellers elkaar aanvullen. Maak bijvoorbeeld 2/5 en 3/5. In het geval van een enveloppe met 2 en een briefje met 5 zijn er 2 kinderen, die hun dansbeweging 5 keer doen.

De dans

Deel de enveloppen uit en maak groepjes. De kinderen van elk groepje bedenken samen één dansbeweging. Denk bijvoorbeeld aan een sierlijke zijstap of een stoere manier om te hurken. Zet, bij voorkeur instrumentale muziek aan met een duidelijke ritme zodat de kinderen samen de beweging ritmisch kunnen herhalen.

Quiztime!

Laat elk groepje hun breuk uitvoeren. De anderen kijken en mogen aan het eind vertellen welke breuk ze denken dat ze hebben gezien. Spannend! Wie heeft er goed opgelet? En welk groepje denkt hierbij te horen om de teller en de noemer even groot te laten worden? Laat maar zien! Je kunt zelfs twee matchende breukgroepjes tegenover elkaar zetten en na elkaar laten beginnen. Een heuse dancebattle!

Mixen mag

Van het klappen van een ritme bij het opzeggen van de tafels tot een projectweek voor de hele school… Als je je verdiept in het thema ‘vakintegratie’ kom je er al vrij snel achter dat bijna elke leerkracht hier wel aan doet. De meerwaarde zit in de subtiele en bewuste afstemming van de verschillende vakken en leerdoelen.

Lees magazine online