Alors on danse!
SNELLE LES
Een van de basiselementen van dans is kracht. De kracht om het lichaam te controleren en los te laten.
Naar een idee van Emmy Wouters en Maartje Man
Bekijk dit schilderij en bespreek het in de klas. Wat gebeurt er in deze afbeelding? Waaraan zie je dat? Wat kunnen we nog meer ontdekken? Altijd samenvatten en aanwijzen.
Nu gaan kinderen zelf dansen. Laat de leerlingen door de ruimte lopen op muziek. Als je de muziek uitzet, benoem je een lichaamsdeel. De opdracht aan de kinderen is om het genoemde lichaamsdeel aan dat van een ander kind te ‘plakken’. Je begint met een hand of een vinger en gaat dan naar een rug, een buik of een voet. Ze houden de vastgeplakte houding een aantal seconden vast.
Wil je de les uitbreiden? Laat leerlingen in tweetallen een dansroute maken. Elk groepje bedenkt drie plakhoudingen. Ook kiest elk groepje drie verschillende plekken in de ruimte. Tussen deze plekken bewegen ze los van elkaar. Dan vinden ze elkaar weer en ‘plakken’ vast. Om daarna weer los te laten.
Muziektips voor deze les:
- Alors on dance – Stromae (in de remix van Kanye West)
- Replay – Rene Aubrey
- Paper planes – DFA Remix
Loslaten
Deze Prikkels gaat over loslaten. Over durven denken buiten de kaders, buiten de methodes, en soms ook buiten de eisen van de inspectie. We laten zien waarom dat belangrijk is, hoe het verrijkend kan zijn voor je onderwijs en wat het oplevert. Ook binnen de kaders kan jij een verschil maken. Dus verken de uithoeken, verlies je in de diepte en kijk op naar de hoogte!
Lees magazine online