Leesplezier

Vertel en verstrip je favoriete boek

KUNSTWERK

Hoe vertaal je een verhaal? Van tekst naar beeld of andersom; leerlingen vertellen in hun eigen woorden of tekeningen wat de essentie is van (een deel van) een verhaal.

Tekst: Marjolein Hovius

Vertel

Laat zien!

Verzamel een aantal tekstloze boeken. Bijvoorbeeld: ‘Monkie’ van Dieter en Ingrid Schubert, ‘De gele ballon’ van Charlotte Dematons en ‘Verjaardag met taart’ van Thé Tjong-Khing. Laat op het digibord een afbeelding zien uit een van de boeken of zet een voorleesfimpje bij een aansprekende bladzijde op pauze.

Onderzoek!

Stel klassikaal de volgende vragen: Wat gebeurt er in deze afbeelding? Waaraan zie je dat…
Wat kunnen we nog meer ontdekken? Dit zijn devragen van Visual Thinking Strategies, een methode waarmee je kinderen aan de hand van vragen heel goed naar een afbeelding laat kijken.

Bedenk!

Kopieer uit de boeken die je hebt verzameld een aantal aansprekende bladzijdes. Nummer deze duidelijk en deel ze uit. Elke leerling krijgt één bladzijde. Stel de leerlingen de volgende vraag:
Wat gebeurt er in deze afbeelding. Kun je dat ook in één zin zeggen?

Vertel!

Als iedereen een zin heeft laat je per boek een groepje naar voren komen. Zet hen vooraf op de juiste volgorde. Dan blader je live of op het digibord het boek door. Elk kind zegt bij zijn eigen bladzijde zijn eigen zin op. Zo vertellen zij samen een verhaal.

 

Verstrip je favoriete boek

Kies!

Welk boek is jouw favoriete boek? Kies uit dit boek één grappige, griezelige, zielige of verrassende gebeurtenis.

Bedenk!

Stel de leerlingen de volgende vragen: Wat voor soort gebeurtenis is het? Wie zijn de hoofdpersonen? Waar vindt de gebeurtenis plaats? Wat gebeurt er precies. Waar begint de gebeurtenis en in welke stapjes vindt hij plaats. En wat is de eindsituatie?

Maak!

Vraag de leerlingen nu een storyboard te maken van hun gebeurtenis. Een storyboard is een schets van alle stappen op papier. Eerst tekent elk kind het aantal vakjes dat hij nodig heeft op een bladzijde. De beginsituatie is het eerste vakje, de eindsituatie het laatste. Je hebt voor alle stapjes ertussenin een vakje nodig. In elk vakje teken je wat er gebeurt. Je hoeft niet steeds alles te tekenen. Soms is er maar een persoon nodig, soms zelfs alleen een hand, een oog of een voorwerp. Denk ook goed na over de tekstjes. Wanneer is er tekst nodig? Wanneer zie je alleen maar iemands emotie? Wanneer hoor je een geluid?

Werk uit!

Ga nu naar www.tooly.nl en maak met de tool Pixton van je storyboard een echte strip in kleur. Je kunt figuurtjes kiezen en achtergronden. Je kunt je figuurtjes ook emoties en houdingen geven. Ook als je zelf niet kunt tekenen maak je zo de mooiste strips! Laat ze daarna een voor een op het digibord zien aan de hele klas.

Leesplezier

In deze Prikkels geven we je een inkijkje in een aantal mooie projecten die kinderen meer plezier in lezen geven. We laten je meelopen met een schoolschrijver. Kinderen vertellen over hun lievelingsboek. En twee dramadocenten laten zien hoe zij leerkrachten voorbereiden op de Kinderboekenweek.

Lees magazine online