De juf is een schrijver!
DOOR HUN OGEN
Stichting De Schoolschrijver heeft als doel kinderen taalsterk te maken. Schoolschrijvers laten kinderen schrijf- en leesplezier ervaren. Simone Arts publiceert kinderboeken en is het afgelopen halfjaar Schoolschrijver geweest op OBS Delfshaven in Rotterdam.
Tekst: Nienke Trap
Fotografie: Marieke Duijsters
Samuella (9)
“Juf Simone houdt van dezelfde dingen als ik: schrijven en lezen. Ik heb eigenlijk nog nooit een juf gehad die zo creatief is met taal. We gingen een stiftgedicht maken. We kregen een verhaal op papier en daarin onderstreepten we woorden. Van die woorden maakten we een nieuw verhaal. Ik schrijf zelf ook. Ik laat me inspireren door boeken die ik uit de bibliotheek leen.
Ik gebruik daar stukjes uit, grappige dingen. Ook zoek ik uit hoe schrijvers zijn, zoals Roald Dahl bijvoorbeeld. Daar schrijf ik een half verzonnen en half waar gebeurd verhaal over. Ik hou ervan om alles te mengen.
Het is zo bijzonder dat schrijvers zulke dikke boeken kunnen schrijven. Ik denk dan: “Hoeveel jaar hebben ze daarover gedaan?” Zelf lees ik het liefste dikke boeken, want dunne boekjes heb je zo snel uit. Van kleins af aan vond ik het leuk om te lezen en om verhalen te schrijven. Ik las ook elke dag voor mijn zusjes voor. Verhalen verzinnen vind ik het leukste. Daardoor is mijn woordenschat gegroeid. Ik woon pas vijf jaar in Nederland. Mijn vader liet me de krant lezen en elk woord dat ik niet kende overschrijven en de betekenis zoeken. Ik heb drie schriften vol woorden. Van mijn oma heb ik een zaklampje gekregen. Daarmee lees ik stiekem ’s nachts in bed. Misschien wil ik wel schrijfster worden, of modeontwerpster of illustrator.”
Hamza (11)
“Ik heb zelf een liedje geschreven. Ik zing ook liedjes in andere talen, in het Engels, Spaans en Frans. Dat heb ik geleerd van mijn tante. Eigenlijk heb ik mijn talent dankzij mijn vader. Hij zet vaak Marokkaanse muziek op. Mijn vader zat in een band, hij heeft mij laten horen hoe zingen klinkt. Door hem ben ik begonnen met zingen.
Juf Simone geeft ons digitale les en ‘ouderwets lezen’, lezen uit een echt boek. Ze doet allebei en dat is heel leuk. Ze las voor uit boeken waar we eerst niet eens naar omkeken. Toen juf Simone ging voorlezen vond iedereen het boek opeens leuk en wilde iedereen het lezen. Ik ga het voorlezen van Juf Simone echt missen, ze leest met gevoel en plezier. Dat maakt het interessant.
Ik lees niet regelmatig, maar ik vind het wel leuk om te lezen. Als ik even niets te doen heb ga ik lezen. Als mijn moeder weg is met mijn zusjes bijvoorbeeld. Ik heb hele drukke zusjes, ik moet mijn boeken voor ze verstoppen. ‘Raveleijn’ is mijn favoriete boek, en ‘Kippenvel’. Ik hou van enge verhalen omdat die zo spannend zijn. Mijn moeder las elke dag ‘Hans en Grietje’ voor, dat was heel lang mijn lievelingsboek. En toen gingen we kijken naar ‘Hans en Grietje’ in de Efteling.”
Yasmine (12)
“Ik hou van schrijven. In groep vier had ik een verhaal geschreven over een prinses. Toen had ik meer fantasie, ik weet niet hoe dat komt. Nu lees ik minder boeken dan toen, ik speel meer. Vroeger ging ik weleens naar de bieb, maar nu vergeet ik het vaak omdat ik bezig ben met huiswerk maken. ‘Achtste groepers huilen niet’ van Jacques Vriens heb ik gelezen thuis.
Als boeken te dik zijn of als er te veel moeilijke woorden in staan leg ik ze weer weg. Ik heb een paar boeken thuis, zoals ‘Oorlogswinter’ van Jan Terlouw. Ik heb een spreekbeurt gehouden over dat boek, daar kreeg ik een tien voor. Lezen over de oorlog vind ik interessant. Ik hou van geschiedenis, maar ook van dingen die nu gebeuren zoals Black Lives Matter.
De lessen van juf Simone zal ik wel missen. Zij kan zo goed voorlezen dat je helemaal in het verhaal zit. Ze heeft een hele goede stem. Je gaat helemaal meeleven met het personage. Het schrijven van verhalen ga ik ook missen. Ze gaf ons regels die we moesten toepassen, dat was anders dan ik gewend ben. We gingen dieper in het verhaal, bijvoorbeeld bedenken hoe het ruikt en hoe het voelt voor het personage. Dan kan de lezer zich beter voorstellen hoe het echt is.”
Leesplezier
In deze Prikkels geven we je een inkijkje in een aantal mooie projecten die kinderen meer plezier in lezen geven. We laten je meelopen met een schoolschrijver. Kinderen vertellen over hun lievelingsboek. En twee dramadocenten laten zien hoe zij leerkrachten voorbereiden op de Kinderboekenweek.
Lees magazine online