Groepsdoorbrekend werken in ateliers
MENING
Tekst: Mirjam de Heer
Ateliers lenen zich bij uitstek voor groepsdoorbrekend werken.
Esther van Huisstede (cultuurcoördinator op De Trekvogel in IJsselstein)
Ja, in onze ‘Talentontwikkeling op vrijdagmiddag’ husselen we groep 5 tot en met 8 door elkaar. De ontmoetingen zijn er al: op het schoolplein en de werkplekken in school. Daardoor gaat het samenwerken van leerlingen van verschillende groepen als vanzelf. Als leerkracht is het onze taak om dat goed te begeleiden.
De workshops gaan over een bepaalde techniek (bijvoorbeeld tableau vivant bij drama) of over het creatief proces. Voor de technieklessen delen wij de leerlingen van diverse leeftijden in in een groep. Zo kunnen ze elkaar beter leren kennen. Voor de creatief proceslessen schrijven leerlingen zich zelf in. De kinderen zijn enthousiast. Ze leren van elkaar, hun fantasie wordt geprikkeld, ze raken in een flow en het geeft ze zelfvertrouwen als iets lukt.
Anne-Marie Nobel (directeur van de Mariaschool in Oudewater)
Nee, het doel van onze ateliers is juist dat leerlingen hun talenten ontwikkelen en zich verdiepen. Dat lukt niet als je kleuters en leerlingen van groep 8 in een groep zet. Kleuters spreek je heel anders aan dan een kind van 10. Er spelen ook andere ambities bij de leerling zelf en je hebt te maken met een andere uitgangssituatie.
Wij werken in onze ateliers met leerlijnen. In elk bouwdeel leren ze iets nieuws en zetten een volgende stap. In groep 8 kun je in je erfgoedleerlijn ingaan op de 80-jarige oorlog en ‘De Oudewaterse moord’, daar wil je kleuters niet mee lastig vallen. We doen wel groepsdoorbrekende activiteiten, maar alleen als dat functioneel is. In de Kinderboekenweek lezen de oudere leerlingen de jonge leerlingen voor. Dan is het doel niet talentontwikkeling maar samenwerking.
Kansen zat
Het probleem is niet dat kinderen verschillend zijn. Het probleem is dat sommige verschillen het verschil maken en dat niet hoeven te doen. In deze prikkels laten we zien dat er kansen zat kunnen zijn voor ieder kind. In deze Prikkels vind je inspirerende voorbeelden. Want uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: voor elk kind de kansen scheppen die het nodig heeft om zich volledig tot ontplooien.
Lees magazine online