Kansen zat

Cultuurles? Dat kan voor iedereen!

DOOR HUN OGEN

Het Jeugdfonds sport & cultuur maakt kunstlessen mogelijk voor kinderen waarvan de ouders geen financiële ruimte hebben om dit zelf te betalen. Zo kunnen ook deze kinderen hun dromen waarmaken en hun talenten ontwikkelen. Jazz en Djennah hebben les bij Scholen in de Kunst, een grote muziekschool in het Eemhuis in Amersfoort.

Tekst: Nienke Trap en Mirjam de Heer
Foto’s: Stephanie Driessen

Jazz (12 jaar)

“Ik zit sinds september op hip hop, dat wilde ik al heel lang. Vanaf dat ik twee was deed ik aan ballet en daarna turnen. Daar had ik een hele strenge juf. Toen ben ik overgestapt op Streetdance. Dat is stoerder dansen en gaat heel snel. Hiphop vind ik echt helemaal te gek! Mijn leraar heet Jerry. We maken allemaal dezelfde bewegingen op hetzelfde moment.

Er zijn heel veel achtergronddansers, dat is heel leuk om te zien. We zijn nu bezig met het nummer Bumbaya van Black Pink. We zijn ook bezig met een andere dans, maar daar hebben we nog geen muziek bij. Onze docent bedenkt de bewegingen, maar wij mogen ook dingen bedenken. We werken naar een voorstelling toe. Dat is pas in juni. Ik heb iemand zien optreden die ik ken die hiphop danste. Dat gaf me inspiratie. Ik ben hier toen komen kijken en mocht een proefles doen. We zijn met een groepje van ongeveer acht meiden. Gelukkig herkende al drie meiden van de kinderopvang. Ik oefen veel thuis in mijn kamer voor een hele grote spiegel, dan dans ik op muziek. Het is voor mij echt een hobby, ik wil later geen danseres worden. Ik houd ook van make-up. Later zou ik wel iets willen doen met visagie. Maar dansen is wel wat ik het liefste doe. Ik wil altijd bewegen. Ik heb eerder een Happykamp gedaan. Dat is een kamp in de zomervakantie. Ik was samen met een vriendin en we dansten samen op muziek op de bonte avond. Zij vond dat heel spannend maar ik zei: “We gaan gewoon dansen en dan vergeet je de zenuwen vanzelf!”

Djennah (4 jaar)

“Musicalles, dat is dat je gaat dansen en zingen en rennen! Het is binnen in een gebouw. Op de musicalschool heb ik les van juf Maggie. We gaan eerst dansen en dan zitten we op de grond. Er zijn jongens en meisjes van vier tot zes jaar. Esmee kende ik al van de peuterschool. Zij ging toen dansen en toen mocht ik een keer mee.

Mama ging ook mee kijken. Er waren zwarte lichten en muziek en spiegels aan de muur. Bij de dans lagen we op de grond en maakten een heel spannend geluid. We deden een dier na. En we zongen: “De dierentuin, de dierentuin, de dieren die zijn los! De dierentuin, de dierentuin de dieren die zijn los!” Het is een spelletje dat we spelen. We doen net of we dieren zijn. Een giraffe of een olifant… Op de grote school doe ik koprollen met de gymmeester. Dat wil ik in de musicalles dan ook doen. En we deden net of er een snoephuisje was. We deden een snoepje in onze mond. Ik hou heel veel van snoepjes!”

Hoe werkt het?

Robin Hessels is een van de vele intermediairs van het Jeugdcultuurfonds. Zij is geschoold als sociaal juridisch dienstverlener en helpt ouders zoals die van Jazz en Djennah om hun cultuurlessen betaald te krijgen. “Vaak weten ouders niet welke regelingen er allemaal zijn en hoe je ze kunt aanvragen. Wij weten dat wel.

Voor elk kind is er per jaar een budget beschikbaar. Het bedrag kan per gemeente verschillen. In onze regio is er per kind een budget van maximaal € 425,- per jaar beschikbaar. Voor iedere gemeente gelden ook andere ‘spelregels’. Deze staan op de website van het fonds. Het fonds vergoedt de leskosten voor een jaar. Het is daarnaast ook mogelijk om naast een cursus een waardebon aan te vragen voor bijvoorbeeld dansschoenen. Na een jaar kan er een herhaalaanvraag worden gedaan.

Bij de cultuuraanvragen weten kinderen vaak precies wat ze willen doen, zoals Djennah die graag Telekids Mini wilde doen. Ik heb vooral contact met de ouders. Het is fijn dat je hen met je kennis van financiën en regelingen verder kunt helpen. En ze het gevoel te geven dat ze niet de enige zijn die deze hulp vraagt. Want hulp vragen, daar komt toch altijd een stukje schaamte bij kijken. Daarom helpt het als een leerkracht die de kinderen dagelijks ziet de ouders helpt om die stap te nemen. Als zij meedoen kunnen we nóg meer kinderen bereiken.”

Kansen zat

 

Het probleem is niet dat kinderen verschillend zijn. Het probleem is dat sommige verschillen het verschil maken en dat niet hoeven te doen. In deze prikkels laten we zien dat er kansen zat kunnen zijn voor ieder kind. In deze Prikkels vind je inspirerende voorbeelden. Want uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: voor elk kind de kansen scheppen die het nodig heeft om zich volledig tot ontplooien.

Lees magazine online