In welke wereld wil jij wonen?
3X TOEKOMST
Filosoferen over de wereld van morgen? Als juf of meester heb je het antwoord niet paraat. Met elkaar onderzoek je. Het is vragen en doorvragen en soms ontdekkingen doen.
Tekst: Carla Huisman
1. Een gedicht: onze wereld
Elke leerling maakt een lijst met dingen die hij graag in zijn wereld wil. Vraag hen één ding uit te kiezen en daarmee een zin te maken. Laat een zin toevoegen die iets meer vertelt. Zo schrijft elke leerling een couplet van twee regels. Bepaal met de klas de volgorde van alle coupletten. Schaaf of schrap waar nodig. De titel is: ‘Onze wereld’. Maak van het gedicht een affiche en hang dit op.
2. Een manifest: wij zorgen
We willen allemaal leven in een wereld zonder troep, waarin je mag zijn wie je bent. Maar hoe zorg je daar zelf voor? In tweetallen maken leerlingen een lijst met wensen. Zij kiezen er een uit en bedenken hoe ze daar zelf aan mee aan de slag kunnen. Vervolgens schrijven ze een manifest: Wij, van groep … van de … school zorgen ervoor dat …. Dat doen wij door…. Maak van de ondertekening een bijzonder moment. Hang de manifesten goed zichtbaar op.
3. Een wordcloud over (wind)energie
Windenergie is energie van de toekomst. Maar wat is windenergie eigenlijk? Kun je wind horen, voelen, ruiken, zien? Kan iets wat je niet ziet wel bestaan? Kun je energie zien, horen, voelen? Welke soorten energie ken jij? Wat kun je met energie? Betekent energie voor iedereen hetzelfde? Zet de belangrijkste woorden uit het gesprek in een woordwolk. Op www.woordwolk.nl kies je vorm, kleur en lettertype uit om jullie gesprek over energie in een plaatje te vangen!
Groen
Het klimaat is hét actuele thema waar jongeren zich mee verbonden voelen. Waar ze zich zorgen over maken en waar ze het verschil willen maken. Het is een onderwerp dat hen uitdaagt te creëren: een nieuwe wereld te ontwerpen waarin we anders met de wereld om ons heen omgaan. Deze Prikkels helpt jou en je leerlingen de wereld een beetje groener te maken.
Lees magazine online