Groen

Het klimaat is belangrijk voor kinderen!

DOOR HUN OGEN

Kinderen van de Martin Luther Kingschool in Haarlem krijgen les in een klimaatneutrale school. Het dak staat vol met 500 zonnepanelen en het binnenklimaat wordt geregeld met opgeslagen warmte. Hoe kijken leerlingen uit groep 7 naar hun nieuwe school?

Tekst: Hille Takken
Foto: Stephanie Driessen

Giada (11)

“We hebben zonnepanelen op het dak. Die brengen energie naar onze school. Voor het digibord bijvoorbeeld. Cool! Van onze conciërge mochten we op het dak. Daar zag je buizen en hoe de energie daar doorheen gaat en dan in een opslagkamer komt.

Bij aardrijkskunde leren we hoe het gaat met de wereld. De wereld wordt steeds slechter door het klimaat. De beschermlaag van de aarde kan stuk gaan. Dan wordt het hier te heet en smelt het ijs op de noordpool. IJsberen kunnen daar dan niet meer wonen. Er komen meer tornado’s en regens. In Mozambique maakten overstromingen een heel groot zwembad. Dat komt mogelijk ook door het klimaat.

Ik snap niet helemaal waarom volwassenen niet meer tegen klimaatverandering doen. Het klimaat is belangrijk voor kinderen. Kijk maar hoeveel kinderen er staken. Er is een meisje in het nieuws die al heel lang spijbelt. Dat vind ik heel goed. Soms pieker ik over klimaatverandering. Waarom doen mensen dit? Mensen denken er niet goed over na. Misschien kan ik er later iets aan doen. Wat precies weet ik eigenlijk niet. Daar wil ik wel meer over weten. Ik ben goed in dansen. Zou leuk zijn als ik mensen met dansen kon inspireren om de wereld ietsje mooier te maken.”

Ayman (10)

“Onze school heeft zonnepanelen. Bij een rondleiding heb ik het zelf gezien: we hebben echt veel zonnepanelen! Het kost geld om ze op het dak te doen, maar dan krijg je gratis energie van de zon. Voor aardgas en -olie moet je betalen.

In onze lessen hebben we het soms over klimaatverandering. Dat heeft te maken met het weer. Met regen en zon. Door de zon wordt het warm. En als het koud is, heb je soms sneeuw. Waarom de zomers steeds heter worden, weet ik niet. Misschien omdat de zon steeds dichterbij komt? Ik heb wel eens gehoord dat dat ook met CO2 te maken heeft. Door de bomen is er veel CO2. Toch? Of nee, ze eten juist CO2. Als de bomen worden afgehakt, kunnen wij niet meer op aarde leven.

Volwassenen moeten dat probleem oplossen. Bijvoorbeeld door alleen nog maar in elektrische wagens te rijden. Kinderen kunnen misschien meehelpen. Ik weet niet hoe. Minder vliegen? Oh. Dat ga ik niet tegen mijn ouders zeggen. Ik vind vliegen veel te leuk.”

Harun (11)

“Bij aardrijkskunde hebben we een presentatie gekregen over duurzame, groene energie. Het ziet er niet groen uit maar ze noemen het groen omdat je energie opwekt met de zon en de wind. En groen is de kleur van planten. En van recyclen. We hebben het ook gehad over circulaire economie. Eerst ging het over plastic dat wordt gemaakt, gebruikt en dan afval wordt. Die drie stappen zag je in een lijn naast elkaar. Als je die stappen in een cirkel tekent, is het circulair. Dan blijf je dus recyclen. Dat is gewoon beter voor de aarde.

De plasticsoep is nu even groot als Portugal en Frankrijk samen. Dat vind ik niet kunnen. Bijna iedereen op de wereld weet het wel, maar niemand doet er wat aan. Behalve Boyan Slat. Toen hij een tiener was ging hij snorkelen. Hij zag hoeveel plastic er in de zee ligt en is aan het werk gegaan. Nu heeft hij een apparaat dat voor de Amerikaanse kust ligt. Het heeft netten waar de vissen onderdoor kunnen zwemmen. Plastic blijft eraan vastzitten. Het gaat in een buis en een schip haalt het op. Wat er daarna mee gebeurt weet ik niet.

Kinderen zijn de toekomst. Als ik later groot ben, wil ik ook iets tegen klimaatverandering doen, ook al kost dat veel geld. Ik wil wetenschapper worden of rechten studeren. En dat gaat ook lukken. Ik wil niet opscheppen, maar ik heb al twee keer vwo-advies gekregen. Ik wil naar het Stedelijk Gymnasium. Mijn moeder vindt het zielig dat ik dan veel huiswerk moet maken, maar ik wil het toch.”

Groen

Het klimaat is hét actuele thema waar jongeren zich mee verbonden voelen. Waar ze zich zorgen over maken en waar ze het verschil willen maken. Het is een onderwerp dat hen uitdaagt te creëren: een nieuwe wereld te ontwerpen waarin we anders met de wereld om ons heen omgaan. Deze Prikkels helpt jou en je leerlingen de wereld een beetje groener te maken.

Lees magazine online