Grip

Time to Shine

UITGELICHT

Tekst: Mirjam de Heer
Foto’s: Lilian van Rooij

SBO De Kristal in Maarssen is een school met een missie: elke leerling laten shinen! In Cultuureducatie met Kwaliteit vond de school haar vliegwiel om hier met het hele team structureel aan te werken.

Te groot

In het schoolplan voor 2019-2023 sprak het team af in te zetten op structurele brede ontwikkeling van talenten. Directeur Beppie Vendrik vertelt: “We kwamen er al gauw achter dat we met die ambitie te groot dachten. Realistischer is: kinderen motiveren hun talenten te ontdekken door hen kennis te laten maken met verschillende kunstdisciplines en vaardigheden te leren.”

De basis

Elke CMK-school heeft een cultuurcoördinator, dus onderwijsassistent Myriam Verhoef volgt de opleiding: “Ik schrijf een cultuurplan en formuleer met het team een visie. Een aantal leerkrachten volgt ook cultuurworkshops als bijscholing in één van de cultuurvakken. Zo leggen wij een structurele basis. Door cultuur te koppelen aan de thema’s waar we mee werken, landt het beter bij de leerlingen.”

Anders leren

De Kristal doet al veel: Kunstmenu, Cultuurprogramma, instrument- en muzieklessen van Het Leerorkest, een dansdocent die haar passie binnenbrengt… En ‘Time to Shine’ voor elk kind. Maar pas nu de school de muziekmethode ‘1,2,3 Zing!’ inzet ontstaat er structuur, inhoud en één lijn door de hele school. De methode geeft leerkrachten en kinderen houvast. Het is leren, maar dan anders.

Het landenproject

“Ieder jaar doen we het landenproject. We stellen één continent centraal in de hele school. Het gaat om kennis over dat land in brede zin, kunst en cultuur horen daarbij. We verheugen ons er enorm op. Met NPO-gelden hebben we een licht- en geluidsinstallatie aangeschaft, zodat kinderen echt lekker op het podium staan. We betrekken Het Leerorkest, Het Filiaal…  We halen ouders de school in. Time to Shine!”

We zetten hoog in, want dan krijg je meer!
Myriam Verhoef, cultuurcoördinator De Kristal

Grip

Na onduidelijke tijden hebben wij als mens steeds meer behoefte aan grip. De oorlog in de Oekraïne, de energiecrisis, corona en het klimaatvraagstuk maken de wereld voor kinderen tot een onbegrijpelijke plek. Ze krijgen er bewust of onbewust van alles over mee, maar kunnen moeite hebben om er grip op te krijgen. Wat betekent het voor hen? Cultuur, kunst, zelf iets maken, hun talenten ontdekken, het kan hen daarbij allemaal helpen. Met deze Prikkels staan de kinderen weer zelf aan het roer en heb jij als leerkracht handvatten hoe je hen daarbij kunt begeleiden.

Lees hier