Grip op de wereld
KUNSTWERK
Tekst: Mirjam de Heer
Met Pokémon Go zie je digitale figuurtjes in onze echte wereld. Deze techniek heet augmented reality. Wist je dat er apps en technieken zijn waarmee je leerlingen dit zelf kunnen maken?
Onderbouw: Een verborgen wereld
Maak kennis!
Soms loop je over straat of in een museum en zie je een QR-code. Als je die met de camera van een telefoon of iPad scant dan kom je op een website, je hoort een geluid of je ziet een video. Is iemand in de klas al eens een QR-code tegengekomen? En waar stuurde die code je naartoe?
Bekijk!
Bekijk het filmpje ‘Maak je eigen AR effecten met de app Halo AR’. Het thema waar jullie een AR tentoonstelling over gaan maken is dieren. Bedenk met de klas welke laag er achter een dier zou kunnen zitten. Wat zou jij over dit dier willen vertellen? En wat past dan beter: tekst, een filmpje, een foto of geluid?
Teken!
Ieder kind gaat een eigen dier tekenen op het werkblad. Dit kun je downloaden van de website. Voordat de leerlingen aan de slag gaan verzamelen ze plaatjes over hun dier. Zo kunnen ze goed kijken hoe hun dier eruit ziet. Heeft het een bol lijf of juist heel langgerekt? Heeft het voelsprieten, een krulstaartje, snorharen of flaporen? Hoe meer je kijkt, hoe beter de tekening wordt! Als laatste voegen de leerlingen aan hun tekening een zelf getekende QR code toe.
Scan!
Download de Halo app op de iPads of op laptops en maak een mapje aan voor de klas. De klas is nu klaar om de digitale laag te maken. Dat doen de leerlingen door de Halo app te openen en met de plus in het mapje van de klas te kiezen voor audio, video, tekst of image. Ze maken een foto van hun QR code en koppelen die aan een tekst, filmpje, foto of geluid. Check na afloop of je code werkt. Sluit het project af met een tentoonstelling.
Bovenbouw: Thuis in vreemde streken
Fantaseer!
Stel je nu eens voor dat Nederland in de toekomst onder water komt te liggen en we met zijn allen op drijvende boten met zeecontainers moeten gaan wonen. Iedereen heeft een eigen zeecontainer. Hoe zou jouw zeecontainer er dan uit zien? Wat heb je nodig om je er prettig te voelen?
List!
Maak tweetallen. Elk tweetal gaat een zeecontainer inrichten met CoSpaces, een app waarmee je 3D modellen kunt maken op de iPad of de computer. Maak eerst samen een lijstje van de tien zaken die jullie persé in de zeecontainer willen zetten.
Hersengoogle
Niet alles wat jullie in je zeecontainer willen hebben staat in de beeldbank van CoSpaces. Soms moet je op zoek naar iets dat er op de een of andere manier op lijkt. Dat kost denkkracht en die moet je oefenen! Dat doe je met cirkelassociaties. Maak een cirkelassociatie van alles dat jullie in de zeecontainer willen zetten. Je zet in het midden het object en verzint daaromheen woorden die iets te maken hebben met dit object. Bijvoorbeeld: fiets en daaromheen voertuig, wiel, tas en jas.
Make!
Open nu op de iPad of laptop de app CoSpaces. We hebben vast een zeecontainer voor je gemaakt. Kies nu eerst in de bibliotheek de 10 voorwerpen uit die je in de zeecontainer wilt neerzetten. Met het 1x klikmenu bepalen jullie de grootte, plaats en kleur van het object. Met het 2x klikmenu kun je het object animeren, geluiden aan je object toevoegen en die geluiden coderen. Sluit het project af met een presentatie van alle zeecontainers.
Grip
Na onduidelijke tijden hebben wij als mens steeds meer behoefte aan grip. De oorlog in de Oekraïne, de energiecrisis, corona en het klimaatvraagstuk maken de wereld voor kinderen tot een onbegrijpelijke plek. Ze krijgen er bewust of onbewust van alles over mee, maar kunnen moeite hebben om er grip op te krijgen. Wat betekent het voor hen? Cultuur, kunst, zelf iets maken, hun talenten ontdekken, het kan hen daarbij allemaal helpen. Met deze Prikkels staan de kinderen weer zelf aan het roer en heb jij als leerkracht handvatten hoe je hen daarbij kunt begeleiden.
Lees hier