CMK Special

Samen voor boeiend onderwijs

UITGELICHT

Tekst: Mirjam de Heer
Beeld: Marieke Duijsters

Scholenstichting Trinamiek besloot in 2016 met al haar 24 schoollocaties te participeren in Cultuureducatie met Kwaliteit. De kernwaarden van de stichting werden leidend bij het ontwikkeltraject van de scholen. Iedere school koos haar eigen invulling.

De dag van de leerkracht

Trinamiek startte met een gezamenlijke studiedag voor alle leerkrachten, de dag van de leerkracht. Mark Mieras gaf een inspirerende lezing, leerkrachten volgden workshops in allerlei cultuurdisciplines en Het Filiaal theatermakers gaf een inkijkje in haar creatief proces. Een groep talentvolle leerkrachten zong als afsluiting een eigen lied en nam de zaal mee in haar passie. De studiedag was voorbereid door de projectgroep, die voor het hele meerjarige traject de lijnen uitzette en voortgang bewaakte.

Een leerwerkgemeenschap

De scholen van Trinamiek zijn gewend met elkaar een leerwerkgemeenschap te vormen. Zij hebben een eigen academie, waarbinnen de workshops in de diverse kunstdisciplines maar ook de meer algemene trainingen over visie ontwikkelen of creativiteit geïntegreerd kunnen worden. Alles wat leerkrachten leren en ontwikkelen komt ten goede aan 24 scholen en alle leerlingen.

De school aan het stuur

De doelen voor het traject zijn vastgesteld door de stichting, maar elke school kan daar zijn eigen draai aan geven. De Tweeklank kiest voor het profiel ‘Media en Taal’ en ontwikkelt haar eigen mediakunstprojecten. Jenaplanschool De Kring heeft als speerpunt zichtbaarheid en beeldend. De grote hal is ingericht als atelier met grote werktafels, een lichtbaktafel en een werkbank. En Lucas Bateau wil vooral inzetten op het scholen van leerkrachten om zelf ateliers te kunnen geven.

Uniek in Nederland

Bovenschools bestuurder René van Harten is trots: “Het is een prachtig project. Ik zie mooie dingen. En veel betrokkenheid. Cultuur leeft op al onze scholen. Het is goed te zien dat zo’n project ondanks problemen als personeelstekort niet ten onder gaat, maar dat je op scholen als je binnenkomt voelt en ziet dat er wat gebeurt.” Trinamiek laat zien dat het collectief slagkracht geef

Trinamiek bestaat uit: Agnesschool, De Ark, De Ark van Noach, De Minstreel, De Opstap, De Trekvogel, Het Vogelnest, SBO De Wenteltrap, Kindcentrum WIJ, Lucas Bateau, Lucas Galecop, De Schouw, De Tweeklank, Vroonestein, Samenwerkingsschool De Regenboog, Gerardus Majella, Jan Bunnik, De Zomergaard, Jenaplanschool De Kring, St. Victorschool, De Wegwijzer, De Egbertusschool en Blink.

Met deze Prikkels vieren alle schoolteams en culturele partners* dat de afgelopen jaren ruim 200 scholen in de Provincie Utrecht hebben gewerkt aan Cultuureducatie met Kwaliteit. De scholen geven praktische tips en lessuggesties en delen hun successen. Wij voegen er de mooie woorden van Mark Mieras aan toe over waarom cultuureducatie belangrijk is. En de handzame adviezen van vakdocenten.

Bekijk Prikkels