CMK Special

Het is feest!

KUNSTWERK

Tekst: Trea Scholten
Beeld: illustrator

Er valt op school volop te vieren. Een verjaardag, Sinterklaas, Midzomernacht, Suikerfeest of een jubileum van de school. Maar, hoe maak je van feestvieren een succesvol kunstproject? Twee voorbeelden.

Onderbouw: heel Aventurijn bakt

De Aventurijn uit Houten bestond tien jaar! Dat werd taarten bakken, want taarten horen bij vieren. En dus werd er een bakwedstrijd voor de hele school bedacht

Ingrediënten

Voorbereiding
Voer met de leerlingen een gesprek over taarten. Wie bakt er wel eens een taart? Wat voor taarten zijn er? Wanneer eet je taart? Wat is er allemaal nodig voor een taart? Wanneer is een taart geslaagd?

Aan de slag
Als leerkracht doe je niets zelf, je laat de groepjes vrij. Wel begeleid je ze bij het proces. Eerst maken ze een plan. Ze leggen het thema van hun taart vast en schrijven of tekenen hoe ze de taart willen gaan maken, welke materialen ze nodig hebben en hoe ze gaan samenwerken. Stimuleer fantasie én laat ook frustratie bestaan als blijkt dat iets niet kan. Laat ze zelf met oplossingen komen.

Eet smakelijk!
Als alle taarten af zijn presenteren de groepjes hun taart. Een jury met een extern lid beoordeelt de taarten. Bij Aventurijn was dit Bakker Ans. Zij liep watertandend langs alle ontwerpen. Een taart van zeven lagen, een jungletaart met een waterval en een lettertaart… Het winnende ontwerp werd door een van de juffen zo exact mogelijk nagebakken. Daarna mocht iedereen natuurlijk proeven.

Bovenbouw: de baard van Sinterklaas

Vroonestein uit Nieuwegein verbindt cultuureducatie met wereldoriëntatie. De bovenbouw bedacht onderzoeksvragen voor een wereldfeest en ging daarna aan de slag.

Bedenk
Ga met de leerlingen in gesprek over wereldfeesten. Welke feesten zijn er? En waar wordt wat gevierd? Wanneer is iets een feest? Zijn er feesten die in alle landen gevierd worden? Dan bedenkt elke leerling over welk feest hij meer wil weten en stelt een onderzoeksvraag.

Vragenmachientje
Vervolgens worden alle onderzoeksvragen door het vragenmachientje gehaald. Dat is een slimme methode om te ontdekken of de vraag ook echt een goede vraag is. Met dit machientje ontdek je of je vraag op te zoeken is en te onderzoeken. Ook kom je te weten of je vraag wel precies genoeg is, of het wel een echte vraag is en of het bij het thema past. Zegt het machientje ‘nee’, dan pas je je vraag aan. Antwoordt het ‘ja’: maak dan een stappenplan.

Stappenplan
De leerlingen werken in groepjes van twee. Ze werken met den duidelijk stappenplan. Daardoor weten ze steeds waar in het proces ze zijn. Eerst zoeken ze kennis en ordenen informatie. Dan bedenken ze hoe ze wat ze gevonden hebben willen presenteren. De vorm is vrij. Het kan een toneelstuk worden, maar ook een kwartet, een rap, een object in klei of een PowerPoint. Er zijn wel een aantal eisen: het moet duidelijk zijn om welk feest het gaat, welke rituelen daarbij horen, wat de  kenmerken van het feest zijn en de geschiedenis of oorsprong ervan.

Presenteer

Regel een geweldige afsluiting met ouders waarbij alle kinderen hun werk presenteren. Bij Vroonestein werd het letterlijk een groot feest. Baklava proeven bij het groepje dat had uitgezocht waarom alles zo zoet was tijdens het Suikerfeest, een dierenhotel voor Dierendag, een rap over vuurwerk én een verklaring waarom Sinterklaas zo’n lange baard heeft.

Met deze Prikkels vieren alle schoolteams en culturele partners* dat de afgelopen jaren ruim 200 scholen in de Provincie Utrecht hebben gewerkt aan Cultuureducatie met Kwaliteit. De scholen geven praktische tips en lessuggesties en delen hun successen. Wij voegen er de mooie woorden van Mark Mieras aan toe over waarom cultuureducatie belangrijk is. En de handzame adviezen van vakdocenten.

Bekijk Prikkels