CMK Special

Creatieve dingen doen is leuk

DOOR HUN OGEN

Tekst: Trea Scholten
Beeld: Anna van Kooij

Van sushi en patat maken tot het bouwen van een escaperoom of dansles. Drie kinderen aan het woord over een bijzonder project op hun school.

Levi (11 jaar), De Wegwijzer in Wijk bij Duursted

“Ik vind het altijd heel leuk als we creatieve dingen gaan doen. De juf vertelt dan iets over het thema. Laatst was dat ‘lekker eten op je bord’. Dan verzin ik van alles in mijn hoofd. Soms teken ik het ook, dan is het alweer anders dan zoals ik het in mijn hoofd zag. Ik wist dit keer gelijk wat ik wilde gaan maken: Sushi én patat! Omdat sushi vaak wat dikkig is, nam ik piepschuim. Ik knipte daar vormen van. Daarna zocht ik stofjes uit die bij sushi passen. Die vouwde ik eromheen. Ik ben heel kritisch en hoe langer ik bezig ben, hoe minder mooi het vaak wordt.

Omdat het dan zo anders is als ik in mijn hoofd bedacht had. Dat vind ik soms best lastig. Hoe vaker is iets maak, hoe kritischer ik ook word. De juf houdt een portfolio bij. Als ik dan naar mijn werk uit vorige jaren kijk, denk ik ook hoe ik het nu beter zou kunnen doen. Wel heel leuk om af en toe in je portfolio terug te kijken. Dan zie ik ineens weer mijn Karel Appelwerk en mijn kunstwerk dat ik maakte toen we naar het Rijksmuseum waren geweest. Ik teken heel vaak portretten en wil creatief tekenaar worden.”
(De Wegwijzer – Wijk bij Duurstede)

Fara (10 jaar), De Trekvogel in IJsselstein

“Het is echt spannend om een escaperoom te maken! Meestal eindig je groep acht met een musical, maar dit is veel leuker! Eerst kwam er een mevrouw in onze klas. Ze vertelde hoe je een escaperoom kunt maken. Je begint met een idee. Daar maak je dan een ontwerp van en je verzint welke materialen je gebruikt. De klas werd in groepjes ingedeeld. Elk groepje kreeg de opdracht om met een vak een stukje van de escaperoom te ontwerpen. Wij doen iets met gym. We bedachten een doolhof in onze klas. Daar moet je doorheen lopen en een briefje zoeken.

Aan het einde zijn twee kistjes, een met een rebus en een met een briefje dat ze terug moeten. Daarna kunnen ze verder met de opdracht. Het lastigst was om te bedenken welke materialen we nodig hadden. En hoe onze doolhof er nou precies uit zou zien. Maar als je samenwerkt, verzin je samen ook weer nieuwe dingen en oplossingen. Dat is leuk! De andere groepjes doen iets met de huiswerkklas, of met kunst. Er komt ook iets in de gang. Het groepje van biologie doet iets heel engs. Met skeletten en zo. En daar is het helemaal donker. We noemen de escaperoom ‘De uitvlucht’. Want wij gaan onze school uit. We vliegen dus uit.”
(De Trekvogel – IJsselstein) Beeld volgt later, de escaperoom is nog in de maak.

Julia (11 jaar), Palet in Leusden

“Wij krijgen een paar keer per jaar dansles van juf Vera. Zij werkt op onze school, en is ook dansjuf. Superleuk, echt waar! We krijgen dan een paar weken achter elkaar een uur dansles. Elke keer is er een ander thema. Vorige keer hadden we werelddansen. Juf Vera liet eerst een filmpje zien van een man die dansen uit de hele wereld deed. Dat was heel leuk. Daarna liet de juf het filmpje nog een keer zien en moesten we allemaal een dansoefening onthouden. Ik had een Aziatisch danspasje. Een heel grappige.

Van al die pasjes van alle kinderen gingen we een eigen dans maken. We moesten dus bedenken welke volgorde we wilden. En we moesten goed naar de muziek luisteren. Want de pasjes moeten natuurlijk wel op de maat van de muziek gedanst worden. Anders ziet het er heel gek uit. En dat voelt ook raar. Soms ken ik de muziek al, maar vaak ook niet. Bijvoorbeeld als we gaan dansen op rustige pianomuziek. Dat vind ik wel heel mooi. Ik vind dansen heel leuk. Omdat je van rustig naar snel kan en andersom. Ik merk wel dat de jongens het in onze klas soms lastig vinden. Misschien dat de juf volgend jaar een keertje urban of hiphop moet doen. Dan kunnen drukke kinderen meer hun energie kwijt in de dans.”

Met deze Prikkels vieren alle schoolteams en culturele partners* dat de afgelopen jaren ruim 200 scholen in de Provincie Utrecht hebben gewerkt aan Cultuureducatie met Kwaliteit. De scholen geven praktische tips en lessuggesties en delen hun successen. Wij voegen er de mooie woorden van Mark Mieras aan toe over waarom cultuureducatie belangrijk is. En de handzame adviezen van vakdocenten.

Bekijk Prikkels