Flipping the classroom
4X VERNIEUWEN
Laat de leerlingen eerst zelfstandig de stof bestuderen en ga daarna in de les aan de slag met verdiepen en verbreden. Hieronder de vier stappen om het leerproces eens om te draaien.
Tekst: Hanna van der Veen
1. Korte klassikale introductie op het thema
Kies een manier die de leerlingen nieuwsgierig maakt; doe samen een experiment, vertel een verhaal, kies een spelvorm. Maar vooral: doe het samen.
Stel bijvoorbeeld het surrealisme centraal en bekijk samen allerlei voorbeelden.
2. Zelfstandige instructiefase
Leerlingen bekijken thuis een inhoudelijk filmpje. Tips vind je op
www.leraar24.nl/video-inzetten-in-de-les.
Zoek een filmpje over het surrealisme, over Dali of over zijn techniek en onderwerpen.
3. Zelfstandig verwerking van de inhoud
Laat de leerlingen thuis een opdracht maken. Zo kunnen ze stoeien met de opgedane kennis. De lagere groepen kunnen deze opdracht beter in de klas doen.
Laat kinderen met www.erfgoedtools.nl een spel maken van de kunstwerken van Dali. Of vraag hen een Kahoot quiz voor klasgenoten te maken via www.tooly.nl.
4. Terug in de klas
De leerlingen hebben nu basiskennis over het onderwerp, zijn in de materie gedoken en nu kun je samen aan de slag gaan om dit te verdiepen.
Laat de leerlingen in de klas op elkaars opdrachten reageren en reflecteren. Vervolgens ga je door naar een creatieve les die aansluit op het thema surrealisme. Of kies ervoor je te verdiepen in de tijd waarin het surrealisme ontstond. Of laat hen de schildertechniek van Dali bestuderen.
Benieuwd naar de theorie achter flipping the classroom? Op www.leraar24.nl en www.kennisnet.nl lees je er meer over.
Beweging
Kinderen houden van vernieuwing, van beweging, van leren door te doen. Het zijn de ‘grote mensen’ die aarzelen. In deze Prikkels lees je waarom aarzelen een slecht idee is en krijg je voorbeelden van scholen die hun aarzeling overwonnen en het anders zijn gaan doen.
Lees magazine online