Podium Digitaal

Podium Digitaal is een project waarin we met 12 kunstenaars aan de slag gaan. Zij worden door professionals begeleid in het ontwerpen van online kunstlessen voor het basisonderwijs. Hun kunst en kunstenaarschap staan centraal. Samen onderzoeken we hoe we nieuwe digitale technieken kunnen inzetten in kunsteducatie. Op deze pagina doen we verslag!

Inmiddels hebben we de workshops doorlopen, en hebben de deelnemers digitale lessen ontwikkeld. De belangrijkste leringen en ervaringen hebben we gebundeld in een toolkit:

De ontwikkelde lessen:

Bekijk projecten

De workshops

Deelnemers schooljaar 21-22

De docenten

  • Jurjen Dijkstra - Filmen en monteren

    Een online les breng je tot leven met film. Welk camerastandpunt heb je nodig voor welk shot? Hoe voeg je muziek, voice-over, en soundeffects toe? We gaan voor een speelse montage die aansprekend is voor kinderen. Na deze workshop heb je een trailer gemonteerd waarin je jezelf voorstelt.

     

    • Datum: 27 januari 2022
    • Tijd: 19:15 – 21:45
    • Locatie: De Stadstuin, Europalaan 20 – 3526 KS Utrecht

    “Mijn naam is Jurjen en ben actief als videoproducer en filmcoach. Na een aantal jaar bij de NPO gewerkt te hebben besloot ik mijn passie voor video over te willen brengen op de nieuwe generatie. Zodoende ben ik het onderwijs ingerold. Ik ben filmworkshops gaan geven en help scholen met het implementeren van filmeducatie in hun onderwijs. Tijdens de lockdown ben ik mijn workshops gaan digitaliseren doormiddel van o.a. lesvideo’s. Nu breng ik de kennis die ik hiermee heb opgedaan met enthousiasme weer over op andere kunstdocenten.

    In de workshop leer je alles over je eigen les verwerken in een video. We gaan aan de slag met hoe je verschillende shots opneemt en dit vervolgens in de montage tot een geheel laat komen. Ook leer je hoe je afbeeldingen, andere stukjes film en tekst kunt verwerken in je video om je les te verrijken. Naast de technische kant kijken we ook naar hoe je jouw videoles inhoudelijk opbouwt om deze tot een succes te maken en te laten aansluiten bij de doelgroep. Je hebt geen dure video apparatuur nodig, want de focus ligt op het filmen met je smartphone en/of tablet.”

  • Jaco van den Dool - Online didactiek

    Een online les vereist een andere aanpak dan een offline les. Wat hebben we geleerd uit de gedwongen overgang naar online onderwijs tijdens Covid? Jaco reikt voorbeelden aan vanuit zijn ervaring met Digilabs op basisscholen: Welke werkvormen zijn er mogelijk, wat heeft er gewerkt en wat juist niet? Na deze workshop heb je een opzet bedacht voor je online les.

     

    • Datum: 10 februari 2022
    • Tijd: 19:15 – 21:45
    • Locatie: Camminghaschool 27D – 3981 GC Bunnik

    “Na een onderwijsreis door het voortgezet onderwijs, hogescholen en universiteiten ben ik momenteel werkzaam in het primair onderwijs. Daar maak ik onderwijsinstellingen toekomstbestendig en bereid ik kinderen onder andere voor om te kunnen functioneren in een technologische samenleving.

    Mijn ervaring als lector blended learning aan Codarts Hogeschool voor de Kunsten en als onderzoeker aan de Erasmus Universiteit Rotterdam zet ik in om leerkrachten te trainen technologie te gebruiken om het onderwijs te verrijken. Door de Covid-crisis heeft het onderwijs een ongekende transitie doorgemaakt van offline naar online leren. Ook kunstinstellingen hebben hun onderwijs met online didactiek en innovatieve tools gecontinueerd. Nu de crisis langzaam ten einde komt is het van belang dat het onderwijs de werkzame elementen van online leren onderzoekt en meeneemt naar de nieuwe beginsituatie. Wat is de beste toepassing van technologie voor het kunstzinnige leerproces en hoe onderzoek je dat eigenlijk? Vanuit mijn expertise als onderzoeker en trainer begeleid ik kunstinstellingen om hier een praktisch en toepasbaar antwoord op te vinden.”

  • Doeta Aartsma - 360 film

    Hoe toon je jouw kunst met 360 film in een online les? In de grote zaal van theater De Kom in Nieuwegein gaan we aan de slag met 360 film. We onderzoeken hoe we deze techniek bewust en effectief kunnen inzetten. Na deze workshop kun je zelfstandig een 360 opname maken. Je kunt een 360 camera lenen en een opname maken voor jouw online les.

     

    • Datum: 7 maart 2022
    • Tijd: 10:00 – 12:30
    • Locatie: De Kom, Stadsplein 6 – 3431 LZ Nieuwegein

    “360-graden video is ‘eerlijk”, zeg ik altijd. “What you see is what you get. Niets is mooier of groter dan in werkelijkheid en dat maakt het zo krachtig. Het biedt de mogelijkheid om mensen mee te nemen in jouw verhaal. Om kijkers onder te dompelen in jouw wereld. Maar hoe creeër je een 360-video en hoe maak je het dan ook nog eens verhalend? Dáár gaan we ons op focussen.

    Ik ben Doeta. Ik ben freelance foto- en videograaf met een achtergrond in 360-graden video. Daarnaast werk ik vier dagen per week op de Hogeschool van Amsterdam als docent video & storytelling.”

  • Kirsten Oppeneer - Thinglink

    In de laatste workshop voegen we de gemaakte lesonderdelen bij elkaar tot een online les. We onderzoeken hiervoor de mogelijkheden van ThingLink: Een online tool waarmee je digitale informatie aan elkaar verbindt. 3D objecten, 360 film, film, afbeeldingen, tekst, voice-over. Na deze workshop heb je alle input om een verrassende online les te maken, met jouw kunst in de schijnwerper.

     

    • Datum: 18 maart 2022
    • Tijd: 14:00 – 16:30
      Locatie: De Stadstuin, Europalaan 20 – 3526 KS Utrecht

    “Als consulent mediakunst richt ik me op het grensvlak van kunst & technologie. Voor mij gaan die twee hand in hand: Met een drone verken ik het land vanuit de lucht en ga ik op zoek naar patronen op de grond. Dat is het vertrekpunt van abstracte digitale landschappen en films.

    Als freelance docent heb ik lessenseries en workshops ontwikkeld voor kunstencentra en scholen op het gebied van VR, 3D printen, film en mediawijsheid. Vanuit het maakproces komen vanzelf vraagstukken omhoog: Als je een AI traint met foto’s van je klasgenoten, wie is er dan eigenaar van het resultaat? En als je gebruik maakt van open source 3D ontwerpen, wat draag je zelf bij aan de online community?

    Vanuit mijn passie voor film en educatie heb ik vorig jaar het stokje van het platform Creatief Digitaal overgenomen. Samen met kunstenaars ontwikkelen we korte videolessen die de kinderen thuis of in de klas met hun leerkracht kunnen uitvoeren. Tijdens Corona een effectief middel om kunst en cultuur een plaats te geven in het online onderwijs. Inmiddels heeft het vanwege de inzetbaarheid en waardering vanuit leerkrachten een vaste plaats in de klas gekregen.

    De overgang naar online lesgeven was voor mij het startsein om op onderzoek uit te gaan: Hoe kunnen we met nieuwe technieken online kunstonderwijs innoveren? Dat is de vraag die we bij Podium Digitaal beantwoorden.”