Proeflokaal: Te gast in de klas
Op woensdag 26 januari vond het Proeflokaal: ‘Te gast in de klas’ plaats. Met twaalf deelnemers onderzochten Jeroen van Schie en Dorien Wijstma (beiden van Landschap Erfgoed Utrecht) wat een gastles een goede gastles maakt.
Leerstijlen
Leerlingen zijn op vele manieren verschillend, onder meer in hun vaardigheden, capaciteit om te leren, inzet en motivatie. Je kunt hierop inspelen in je les die je als vakdocent geeft.
Zo is het goed te beseffen dat er verschillende leerstijlen zijn. Ieder mens heeft een voorkeur over hoe je informatie verwerft, verwerkt en toepast. Ben je eerder een doener of juist een denker? Als je meerdere leerstijlen in je les toepast zorg je voor variatie en spreek je meer leerlingen aan. Welke leerstijlen zijn er en welke heeft jouw voorkeur?
Betekenisvol leren
Vervolgens hebben we gekeken naar betekenisvol leren. Dit betekent onder andere goed aansluiten bij de kennis en ontwikkeling van het kind. Ofwel, hoofd, hart en handen. Zo heeft bijvoorbeeld een kind in de onderbouw een korte concentratie en een rijke verbeelding. Daar richt je je les op in (tijdsduur, afwisseling in werkvormen). Een kind in groep 8 is bezig vooral bezig met zichzelf ten opzichte van de ander (zelfbewustzijn). Hij kan kritisch denken, zelf onderzoeken doen en verbanden leggen.
Creatief proces
Tot slot hebben we gekeken naar de 4 fasen van het creatief proces: oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren. Uitgangspunt is het startmoment waarin het thema, idee of opdracht wordt geïntroduceerd. Hierin worden leerlingen nieuwsgierig gemaakt om op ontdekking te gaan. Wat wil ik mijn leerlingen leren over dit onderwerp, waarom en welke kaders geef ik ze mee zodat ze de ruimte krijgen om te experimenteren en te onderzoeken?
Reflectie op eigen lessen
Bij alle onderdelen reflecteerden de deelnemers van het Proeflokaal op hun eigen les. Zo keken ze welke leerstijl in hun les aanbod kwam en hoe ze aansloten bij de belevingswereld van het kind. En uiteraard bekeken ze opbouw van hun les op de 4 fasen van creatief proces.
Hoe ga je om met lastige situaties tijdens een gastles? Kom naar het tweede proeflokaal: Vervelende kinderen bestaan niet (?!)
meer info en aanmelden