Kunst en cultuur bloeien op het VeenLanden College
Nanja Willers werkt sinds schooljaar 2022-2023 op het VeenLanden College in Mijdrecht. Als docent beeldende vorming in de onderbouw en tekenen en CKV in de bovenbouw, brengt zij dagelijks haar passie voor kunst over op leerlingen. Daarnaast is ze vakgroephoofd CKV én cultuurcoördinator – een functie waarin ze sinds kort haar stempel drukt op het cultuurbeleid van de school. Binnenkort start ze met de Route Cultuureducatie, waarin ze samen met een adviseur het cultuurbeleid op school nog meer inhoud en energie geeft.
Een school met ruimte voor ontwikkeling en talent
Het VeenLanden College is een brede christelijke scholengemeenschap in De Ronde Venen met locaties in Vinkeveen en Mijdrecht. De school biedt mavo, havo en vwo en zet sterk in op persoonlijke ontwikkeling, zelfvertrouwen en respect. In Vinkeveen krijgen zo’n 350 leerlingen gepersonaliseerd onderwijs volgens het Zweedse model, met eigen leerdoelen, digitaal werken en individuele coaching. De locatie Mijdrecht telt circa 900 leerlingen en biedt speciale profielen zoals havo-P Business en Tech, en beschikt over de MakerSpace, een creatieve techniekwerkplaats. Er is veel ruimte voor extra activiteiten zoals buitenlandse reizen en robotica.
Samenwerking met Kunst Centraal
Nanja maakte kennis met Kunst Centraal tijdens de bijeenkomst Food for Thoughts. Het VeenLanden College had op dat moment geen cultuurcoördinator meer. “Ik wilde de rol graag oppakken en besloot de training tot cultuurcoördinator (CCVO) bij Kunst Centraal te volgen.” Die training bleek een schot in de roos: “Er is nu bijvoorbeeld een ruimer budget voor kunst en cultuur. We werken aan een gezamenlijke visie en een cultuurbeleidsplan, wat zorgt voor meer inzicht én draagvlak.” Nanja beveelt de CCVO-training van harte aan: “Iedereen loopt tegen andere dingen aan: de één krijgt weinig taakuren, de ander worstelt met draagvlak. Je leert enorm veel van elkaars praktijkervaringen.”

Opbouw van een cultuurbeleid: stap voor stap
Als beginnend cultuurcoördinator onderzoekt Nanja hoe kunst en cultuur duurzaam kunnen worden ingebed in de school. Zo herintroduceerde ze de CJP Cultuurkaart en wist ze de cultuurdag weer op de agenda te krijgen. De eerste editie, met het thema Urban, was een groot succes. “De leerlingen gingen los bij rap en streetdance en de graffitiworkshop resulteerde in een kleurrijke galaxy vol namen.” Ook bij black-out poetry ontstonden verrassende teksten en illustraties. Komend schooljaar wordt de cultuurdag georganiseerd voor klas 3 op beide locaties.
Mooi om te zien hoeveel plezier leerlingen haalden uit deze nieuwe kunstvormen.Nanja Willers
Route Cultuureducatie
Binnenkort start Nanja als één van de eerste drie scholen aan een meerjarig begeleidingstraject: de Route Cultuureducatie. Met als doel: samen bouwen aan krachtig cultuuronderwijs. Nanja trekt daarin samen op met een adviseur die helpt bij het vormgeven van inspirerend en toekomstgericht cultuuronderwijs. Er wordt gewerkt aan professionalisering van leerkrachten en bijvoorbeeld aan het aanscherpen van de visie op cultuureducatie. “Het enthousiasme onder collega’s om samen te werken met de kunstvakken is groot. Tijd vinden in het rooster blijft soms een uitdaging, maar ik zie dat het stap voor stap groeit!”