Voortgezet onderwijs
Food for thoughts
Op donderdag 6 oktober organiseerden Kunst Centraal, Dox en Theater Utrecht de inspiratiebijeenkomst Food for thoughts in De Paardenkathedraal in Utrecht. Tijdens deze bijeenkomst gingen vo-docenten en makers met elkaar in gesprek over het programmeren van voorstellingen voor jongeren. Het gesprek leverde praktische handvatten en tips op. De opbrengst werd zichtbaar gemaakt in een infographic.
Wat is belangrijker?
Artistieke kwaliteit of aansluiting bij het curriculum? De wens van de leerlingen om grenzen op te zoeken of de wens van het MT om binnen de grenzen te blijven? De inhoud of de vorm? Deze vragen kwamen deze bijeenkomst aan de orde.
Om het gesprek in te leiden kregen de deelnemers bij binnenkomst drie marketingteksten over een voorstelling te lezen, met ieder een andere insteek. Welke tekst spreekt het meeste aan? De tekst waarin de relatie met het curriculum centraal staat werd het minst gekozen en de tekst waarin de maker wordt geprezen juist het meest. Genoeg stof voor een goed gesprek, dus!
Mooie inzichten gekregen over het actief betrekken van leerlingen bij het vormgeven van cultuureducatie.deelnemer over opbrengst bijeenkomst
Praktische handvatten
Het gesprek werd geleid door Birte ten Hoopen van Hi There Productions. Naast de deelnemende vo-docenten en makers waren er ook drie acteurs. De drie acteurs representeerden de stem van de leerling, de docent en de maker. Het gesprek kwam in een stroomversnelling door een uitspraak van de leerling over de inhoud van een voorstelling ‘ik wil gewoon een piemel zien in de veilige omgeving van school!’.
De bevindingen werden tot slot gezamenlijk vertaalt naar praktische handvatten. Zoals het maken van een leerlingenpanel en samen een doorloop bezoeken, een maker uitnodigen op school en nog veel meer.
‘Ideeën over hoe gesprek aan te gaan over verbinding tussen scholen, makers en leerlingen’deelnemer over opbrengst bijeenkomst