Design Thinking is een methodiek die iedereen kan helpen bij het doen van onderzoek en het bedenken van oplossingen. Het is niet alleen een manier van denken en doen, maar biedt ook een verzameling van tools en werkvormen. Hierbij ligt de nadruk op het proberen te begrijpen van de gebruiker en het vraagstuk. Het helpt om bewust te worden van aannames en deze in twijfel te trekken.
Design Thinking in de klas
13:00 - 17:00
Voortgezet onderwijs
Het proces omvat een voortdurend onderzoekende houding door zoveel mogelijk te testen en te experimenteren, om zo tot passende, duurzame en innovatieve oplossingen te komen.
Door leerlingen deze manier van werken eigen te laten maken leren ze onderzoekend naar een vraagstuk te kijken en vanuit een gebruikersperspectief oplossingen te bedenken. Ook leren ze hiermee out-of-the-box te denken, echt de breedte op te zoeken en zo tot nieuwe oplossingsrichtingen te komen. Dit is een vaardigheid waar ze de rest van hun leven profijt van kunnen hebben.
Werkbladen
De methode van Design Thinking bestaat uit 6 stappen. Binnen elke stap maken leerlingen een of meerdere werkbladen. Om docenten te helpen deze methode toe te passen maakten we een website voor hen waarin per stap uitleg staat en praktische tips.
Bekijk docentenhandleidingDoelgroep vo-docenten zoals profielwerkstuk- & eindpresentatiebegeleiders, ckv, cultuurcoördinatoren
In samenwerking met Zeewaardig Service Design
Datum donderdag 27 maart 2025
Tijd 13:00 – 17:00
Locatie Kunst Centraal
Prijs €125,- per persoon voor deelnemers van scholen binnen de provincie Utrecht
Contactpersoon Haike de Visser / 030 – 6595520 (Kunst Centraal)