-
Lesdoelen
- De leerlingen doen kennis op over molens in de eigen omgeving en het beroep van molenaar.
- De leerlingen kunnen informatie verzamelen en verwerken aan de hand van een onderzoeksvraag.
-
Voorbereiding en benodigdheden
- Print werkblad 1 uit voor de leerlingen die onderzoeksvraag 2 over de geschiedenis van de molens in Soest gaan onderzoeken.
- Kies de manier waarop de leerlingen de gevonden informatie vastleggen: op papier of digitaal. Indien je digitale tools wilt gebruiken (zie tips), bekijk die dan van tevoren.
- Bedenk alvast op welke manier de leerlingen hun campagne gaan presenteren (zie les 4). Het helpt hen bij het onderzoek als ze weten waar ze het voor doen.
Benodigdheden
- Foto’s van molen De Windhond en molen De Vlijt (te gebruiken bij de bespreking van Werkblad 1)
- Werkblad 1 en Werkblad 1 antwoorden
- Computers/Chromebooks
Digitaal
Wil je bij je onderzoek werken met digitale tools? Dan heb je misschien iets aan de volgende tips.
-
Tips digitale tools
De sterretjes geven de moeilijkheidsgraad aan, van makkelijk (*) naar moeilijk (**).
- Maak een eigen Rijksstudio (inlog nodig). (*)
- Maak met My Maps van Google een kaartje van de regio met daarop de molens die er nog zijn. Zet er plaatjes bij. Geef ook aan wat voor soort molens het zijn: korenmolens, poldermolens, houtzaagmolens, etc. Let op: hiervoor is een Google-account nodig. (**)
- Verwerk de criteria in een Padlet (inlog nodig). Wat is belangrijk en wat is minder belangrijk? Welke criteria horen bij elkaar? Gebruik ook plaatjes. (**)
-
Kijk op Tooly voor meer ideeën over digitale tools.