Wind in de zeilen

Molenonderzoek

60 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen doen kennis op over molens in de eigen omgeving en het beroep van molenaar.
    • De leerlingen kunnen informatie verzamelen en verwerken aan de hand van een onderzoeksvraag.
  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Print werkblad 1 uit voor de leerlingen die onderzoeksvraag 2 over de geschiedenis van de molens in Soest gaan onderzoeken.
    • Kies de manier waarop de leerlingen de gevonden informatie vastleggen: op papier of digitaal. Indien je digitale tools wilt gebruiken (zie tips), bekijk die dan van tevoren.
    • Bedenk alvast op welke manier de leerlingen hun campagne gaan presenteren (zie les 4). Het helpt hen bij het onderzoek als ze weten waar ze het voor doen.
    Benodigdheden

Digitaal

Wil je bij je onderzoek werken met digitale tools? Dan heb je misschien iets aan de volgende tips.

  • Tips digitale tools

    De sterretjes geven de moeilijkheidsgraad aan, van makkelijk (*) naar moeilijk (**).

    1. Maak een eigen Rijksstudio (inlog nodig). (*)
    2. Maak met My Maps van Google een kaartje van de regio met daarop de molens die er nog zijn. Zet er plaatjes bij. Geef ook aan wat voor soort molens het zijn: korenmolens, poldermolens, houtzaagmolens, etc.  Let op: hiervoor is een Google-account nodig. (**)
    3. Verwerk de criteria in een Padlet (inlog nodig). Wat is belangrijk en wat is minder belangrijk? Welke criteria horen bij elkaar? Gebruik ook plaatjes. (**)
    4. Kijk op Tooly voor meer ideeën over digitale tools.

Onderzoeksvragen

Om een reclamecampagne te bedenken moeten je iets meer weten over de molen en het beroep van molenaar. Bedenk in groepjes een paar onderzoeksvragen.

Bijvoorbeeld:

  • 1. Hoeveel/waar zijn molenaars nodig in de provincie Utrecht?
  • 2. Wat is de geschiedenis van de molen(s) in Soest?

    Doe je onderzoek aan de hand van Werkblad 1.

  • 3. Aan welke criteria moet een molenaarsleerling voldoen?
  • 4. Welk mooi beeldmateriaal kunnen we gebruiken voor de campagne?

Het onderzoek

Maak groepjes van 4 en verdeel de onderzoeksvragen: ieder groepje onderzoekt één onderwerp (op papier of digitaal). Zoek op internet de benodigde informatie en verzamel alles.

Gebruik voor onderzoeksvraag 2 over de geschiedenis van de molens in Soest Werkblad 1.

Hoe moet het eindproduct eruit zien? Bijvoorbeeld een flyer, advertentie, poster (op papier) of powerpoint, filmpje, animatie (digitaal).

Uitwisseling van de resultaten

Presenteer kort de antwoorden op jullie onderzoeksvragen.

Voorbereiding op het bezoek

De volgende les gaan jullie naar molen De Windhond in Soest! Dus draag stevige schoenen om de steile trappen te kunnen beklimmen en warme kleding die een beetje vuil mag worden.

O ja, en verzamel je vast wat vragen om aan de molenaar te stellen?