Wind in de zeilen

Molenonderzoek

60 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen doen kennis op over molens in de eigen omgeving en het beroep van molenaar.
    • De leerlingen kunnen informatie verzamelen en verwerken aan de hand van een onderzoeksvraag.
  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Kies de manier waarop de leerlingen de gevonden informatie vastleggen.
    • Bedenk alvast op welke manier de leerlingen hun campagne gaan presenteren (zie les 4). Het helpt hen bij het onderzoek als ze weten waar ze het voor doen.
    Benodigdheden
    • Foto’s van De Windotter in 1750, 1910 en 1920
    • Computers/Chromebooks

Digitaal

Wil je bij je onderzoek werken met digitale tools? Dan heb je misschien iets aan de volgende tips.

  • Tips digitale tools

    De sterretjes geven de moeilijkheidsgraad aan, van makkelijk (*) naar moeilijk (**).

    1. Maak een eigen Rijksstudio (inlog nodig). (*)
    2. Maak met My Maps van Google een kaartje van de regio met daarop de molens die er nog zijn. Zet er plaatjes bij. Geef ook aan wat voor soort molens het zijn: korenmolens, poldermolens, houtzaagmolens, etc.  Let op: hiervoor is een Google-account nodig. (**)
    3. Verwerk de criteria in een Padlet (inlog nodig). Wat is belangrijk en wat is minder belangrijk? Welke criteria horen bij elkaar? Gebruik ook plaatjes. (**)

Het onderzoek

In les 4 gaan jullie een reclamecampagne bedenken. Om een goede campagne te ontwikkelen moet je iets meer weten over de molen en het beroep van molenaar.

  • Maak groepjes van 4 en verdeel de onderzoeksvragen: ieder groepje onderzoekt één onderwerp. Zoek op internet de benodigde informatie en verzamel alles.
  • Bedenk alvast hoe jullie reclamecampagne er strakst uit gaat zien. Bijvoorbeeld een flyer, advertentie, poster (op papier) of powerpoint, filmpje, animatie (digitaal).

Onderzoeksvragen

Kies per groepje een onderzoeksvraag. Je kan onderstaande vragen kiezen of zelf een onderzoeksvraag bedenken.

  • 1. Hoeveel/waar zijn molenaars nodig in de provincie Utrecht?
  • 2. Wat is de geschiedenis van de molen in IJsselstein?

    Bekijk de onder andere de foto’s uit 1750, 1910 en 1920.

  • 3. Aan welke criteria moet een molenaarsleerling voldoen?
  • 4. Welk mooi beeldmateriaal kunnen we gebruiken voor de campagne?

Uitwisseling van de resultaten

Presenteer kort de antwoorden op jullie onderzoeksvraag.

Voorbereiding op het bezoek

De volgende les gaan jullie naar molen De Windotter in IJsselstein! Dus draag stevige schoenen om de steile trappen te kunnen beklimmen en warme kleding die een beetje vuil mag worden.

O ja, en verzamel je vast wat vragen om aan de molenaar te stellen?

Molen met groen-witte vlag van De Windotter