Wie woont of werkt waar?

Vertel maar!

45 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen ervaren dat hun eigen omgeving betekenisvol is. Zodra de kinderen hun eigen omgeving leren kennen biedt dat mogelijkheden zich te wortelen en van daaruit de wereld te leren kennen.
    • Ook spreken de kinderen hun creativiteit aan door mee te denken aan de oplossing voor een probleem.
  • Voorbereiding
    • Regel voldoende rijouders.
    • Print de brief voor de begeleiders Het Spoorhuis uit en geef mee.
    • Vanwege de aard van het spel van Maya met de kinderen, en de beperkte ruimte in het Spoorhuis is het voor ouders niet mogelijk om bij de les aanwezig te zijn.
  • Aanvullende informatie bezoek
    • Kom op tijd, er komen soms meerdere groepen op één dag.
    • Spreek de route af met de begeleiders en maak afspraken over het parkeren, als dat nodig is.
    • Verzoek van Maya om de kinderen te laten plassen voorafgaand aan jullie vertrek naar Het Spoorhuis.
    • Adres Het Spoorhuis: Demmerik 68, 3645 ED Vinkeveen.
    Voor de leerlingen
    • Wij zijn te gast in Het Spoorhuis. Het is belangrijk dat de leerlingen zich normaal gedragen, geen lawaai maken en niets beschadigen.
    • Bespreek met de kinderen welke regels er gelden bij het bezoek aan Het Spoorhuis:
      • Rustig lopen.
      • Bij elkaar blijven.
      • Goed luisteren naar de begeleiders.
    • Vraag de leerlingen of ze zin hebben in het bezoek. Wat lijkt hun er spannend, leuk, interessant aan?
  • Achtergrondinformatie voor de leerkracht: Wat gaat er tijdens het bezoek gebeuren?
    Bezoek aan Het Spoorhuis

    Let op : HET IS NIET DE BEDOELING DAT JE DIT VAN TEVOREN AAN DE KINDEREN VERTELT. HET IS EEN VERRASSING.

    In Het Spoorhuis

    Maya ontvangt de leerlingen bij Het Spoorhuis en vertelt daar een verhaal over haar oma en over het leven op het station. Ook voeren de kinderen onder haar begeleiding een paar opdrachten uit.

    Gaandeweg wordt duidelijk met welk probleem Maya zit: zij wil graag het station tot leven wekken, om te kunnen ervaren hoe het vroeger was. Dat doet zij met een mime-opdracht waarbij de kinderen de beroepen uitbeelden van het station van vroeger.

    Maar wat nu als de kinderen weg zijn? Misschien kunnen de kinderen haar alsnog helpen door op school een kunstwerk te maken van de beroepen die zij hebben uitgebeeld. Als zij een aantal van hun werken kunnen opsturen, kan zij die ophangen in de wachtkamer en komt het station voor haar op die manier tot leven!

    De beeldende verwerkingsopdracht vind je in les 3: Laat maar zien!

Vandaag is het zo ver!

Jullie gaan een bezoek brengen aan Maya en Het Spoorhuis. Zij verheugt zich op jullie komst! Hebben jullie er ook zin in? Wat lijkt je leuk, spannend of interessant? Tijdens het bezoek komen jullie erachter waar Maya jullie hulp bij nodig heeft. Lukt het jullie om haar te helpen?

Heel veel plezier!

WWWW-Ronde Venen-Spoorhuis 3
Het Spoorhuis