-
Lesdoelen
- De leerlingen onderzoeken het speldenkussen en meetlint.
- Ze proberen onder woorden te brengen waar het speldenkussen en meetlint voor gebruikt worden, waarom ze in de koffer zitten en welke relatie ze met de andere voorwerpen in de koffer hebben.
-
Benodigdheden
- Speldenkussen en meetlint (uit de koffer)
- Verfdoos
- Lang stuk papier
- Kijkwijzer (pdf)
- informatie over erfgoedvoorwerpen
- Extra: werkblad 2 (pdf)
-
Voorbereiding
- Zet de koffer op een zichtbare plek klaar.
- Zorg voor een tafel om de voorwerpen op grootte te rangschikken.
- Lees de informatie over erfgoedvoorwerpen door.


Twee voorwerpen
Jullie gaan er achter proberen te komen van wie de koffer is. Kijk eens naar deze twee voorwerpen die in de koffer zaten.
Geef deze door in de kring.

Het speldenkussen
Het speldenkussen is handig bij het (ver)maken van kleding. Je prikt er de spelden in zodat ze niet zoekraken. Het is zoals de doos potloden van een tekenaar, de gereedschapskist van een timmerman en de pijlenkoker van een jager.

Het meetlint
Met een meetlint kan je iets opmeten. Bijvoorbeeld: een kind, de lengte van een arm, je middel, maar ook de lengte van een stuk stof. Een meetlint heb je dus nodig bij het maken van kleding. Je wilt natuurlijk niet dat de jas veel te groot wordt, of de mouwen te kort.
Van groot naar klein
Twee leerlingen leggen de spullen van groot naar klein op tafel.

Meten maar!
Hang een groot stuk papier verticaal op een muur.
Meet met het meetlint 1 meter uit en zet daar een dikke, duidelijke streep. Meet elkaar door een streepje boven het hoofd op het papier te zetten en schrijf de naam erachter.
Noem een aantal voorwerpen. Kunnen jullie bedenken of die langer of kleiner zijn dan 1 meter?

Extra opdracht
Op werkblad 2 staan een aantal attributen uit de koffer met daarboven het woord. De leerlingen stempelen de woorden na en maken een tekening bij het woord. Of ze tekenen de afbeeldingen na, kleuren ze in, of tekenen er hun associaties bij (bijvoorbeeld een vis bij de schelp).
Waar moet jij aan denken bij deze voorwerpen? Maak daar een tekening van!