Van wie is die koffer?

De eigenaar meldt zich!

60 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen ervaren dat voorwerpen een verhaal kunnen hebben.
    • De leerlingen luisteren, stellen vragen over de koffer en de inhoud.
  • Voorbereiding
    • Vul de brief van de eigenaar van de koffer aan, print hem en stop hem in een envelop met het adres van de school. (Vereenvoudig de brief eventueel, afhankelijk van het taalvaardigheidsniveau van de leerlingen.)
    • Zorg dat de koffer voor de les compleet is. Gebruik de inhoudslijst.
    • Maak naamstickers voor de leerlingen. Wel zo makkelijk voor de acteur!
    • Bekijk het rooster voor datum en tijd dat de acteur komt
  • Aandachtspunten vooraf
    • Regel een contactpersoon om de acteur te ontvangen; hij/zij zal circa een kwartier voor aanvang op school zijn.
    • Geef voor de les begint de sleutel van het kistje aan de acteur!
    • Houd je aan de tijd. De acteur doet vaak twee schoolbezoeken per dagdeel.
    • De acteur neemt na afloop de koffer zogenaamd mee. Zorg ervoor dat de koffer uit de klas is totdat die doorschuift naar een andere klas of school.
    • Leg de sleutel na de les terug in de koffer!
    • Blijf betrokken bij de les. Zorg dat de leerlingen hun aandacht vasthouden. Jij bent verantwoordelijk voor de orde in de groep.

Post!

Er is een brief gekomen! Lees de brief voor aan de leerlingen.

Hoe weten we dat deze brief van de echte eigenaar van de koffer komt? Jullie mogen de koffer niet zomaar mee geven als deze brievenschrijver de koffer komt halen!

  • Wat kan je vragen om zeker te weten dat het de echte eigenaar is?
    • Hoe bent u de koffer kwijtgeraakt?
    • Wat voor spullen zitten er in de koffer?
    • Kan het kistje open?
  • Het bezoek van de eigenaar van de koffer
    • De eigenaar van de koffer neemt plaats in de kring. Natuurlijk kijkt hij/zij eerst of de inhoud nog compleet en intact is.
    • Om te controleren of het echt om de eigenaar gaat, stellen de leerlingen de van tevoren bedachte vragen.
    • De eigenaar beantwoordt ze en vertelt bovendien over de koffer, over de voorwerpen, over zijn/haar leven en beroep. De leerlingen mogen tussentijds reageren. Ook krijgen ze de kans te vertellen wat ze zelf met de voorwerpen hebben gedaan.
    • Dan bewijst de eigenaar dat de koffer echt van hem/haar is: hij/zij heeft de sleutel van het geheime kistje!
    • De eigenaar neemt afscheid van de leerlingen en vertrekt met de koffer.
  • Had je misschien al eerder bedacht waarom de eigenaar deze spullen in een koffer heeft? Zo ja, wanneer dan?
  • En hoe kwam je daarop?
  • Wat vond je het meest bijzonder wat de eigenaar vertelde? Wat vertel jij vanmiddag of vanavond aan je ouders?

Extra opdrachten

Maak een eigen koffer

Maak met verschillende materialen zelf een koffer, doosje of kistje, waarin je je eigen waardevolle spulletjes kunnen stoppen.

  • Kan je iets over de voorwerpen vertellen? Waarom wil je deze voorwerpen bewaren?
Elke dag tijdens het kringgesprek mag er iemand over zijn of haar koffer vertellen!

Laat van een koffertje de inhoud zien aan de klas.

  • Kan jij raden van wie deze koffer is? Waarom denk je dat?
Neem van thuis een voorwerp mee voor in je koffer. Kies een voorwerp waarvan je denkt dat niemand het kent! Kan iemand raden wat het is?