Van wie is die koffer?

De Schilderlijst

45 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen geven woorden aan wat ze zien en aan wat ze denken dat een schilderijlijst is.
    • Ze spelen met en fantaseren over zogenaamde schilderijen die in de lijst zouden kunnen.
  • Benodigdheden

Een nieuw object

Haal de lijst uit de koffer. Waar zou dit voor kunnen zijn?

Heeft iemand zoiets al eens eerder gezien?

  • Wat is het? Wat voor vorm is dit?
  • Wat voor kleur heeft de lijst? Waar is de lijst van gemaakt?
  • Missen jullie iets?
Misschien is de eigenaar van de koffer wel een kunstenaar! Zou dat kunnen denk je? Zitten er meer voorwerpen in de koffer die iets te maken hebben met schilderen?
  • Zou de lijst iets te maken hebben met de tafelbel?

    De mooie huizen van vroeger waren ingericht met prachtige spullen: stoelen, tafels, banken, behang, spiegels, kroonluchters en heel veel ingelijste schilderijen.

    Dus het zou zeker wel kunnen!

De lijst als venster

Een lijst maakt een schilderij helemaal af, hij geeft het een mooie rand. Ook thuis zijn er vast lijstjes te vinden: klein en groot, om foto’s en om schilderijen.

  • Twee kinderen mogen in de koffer op zoek naar het schilderij wat bij de lijst hoort. Kunnen jullie het vinden?
  • Hang de lijst ergens in het lokaal waar jullie het een interessante plek vinden, bijvoorbeeld bij een poster. Kijk samen naar het schilderij dat is ontstaan.
Hang nu de lijst eens op een hele gekke plek! Bijvoorbeeld bij het bureau of het raam. Wat voor schilderij heb je gemaakt door de lijst daar op te hangen?

Portretten in de lijst

Hou de lijst voor je gezicht. Nu zit jij in de lijst en heb je een portret gemaakt!

  • Plaats de lijst ergens, bijvoorbeeld voor je voeten, je benen, alleen je haar, of een gek gezicht.

    Alle leerlingen kiezen een plek voor de lijst en proberen te variëren met verschillende plekken, gezichtsuitdrukkingen en emoties.

  • Maak een foto van alle leerlingen en print de foto's

    Alternatief: de leerlingen maken een lijst voor een tekening waar ze trots op zijn.

Maak van stroken papier een lijst voor jouw gemaakte portret en versier deze met stickers, glitters of stiften

Fantaseer een schilderij

Doe je ogen dicht. Stel je een schilderijlijst voor en fantaseer er een schilderij in.

  • Wat zou jij graag aan de muur willen hangen?
  • Wat vind je mooi, waar kijk je graag naar?
Vertel aan elkaar hoe jullie verzonnen schilderijen eruit zien. Je kan echt alles schilderen in je fantasie!

Toch een schilderij in de lijst

Maak van je fantasieschilderij een tekening die bij de lijst uit de koffer past. De tekeningen kunnen dan bij de andere spullen in de koffer worden gestopt.

Zo heeft de eigenaar voortaan ‘schilderijen’ om in de lijst te doen.

Hang de lijst op en plaats er elke dag een nieuwe tekening in. De maker vertelt de andere leerlingen er iets over.

Extraatjes!

  • Lees een van deze prentenboeken
    •  Blauwtje en Geeltje (Leo Lionni)
    • Elmer de Olifant (David McKee)
    • Krokodil en het meesterwerk (Max Velthuijs) voor.
  • Laat de kinderen rondlopen en bewegen op muziek. Zodra de muziek stopt, staan ze (in een grappige houding) stil – als een portret.