-
Lesdoelen
- De nieuwsgierigheid van de leerlingen naar de koffer wordt geprikkeld.
- De leerlingen onderzoeken de voorwerpen in de koffer en stellen hier vragen over.
- De zoektocht naar de eigenaar van de koffer begint.
-
Benodigdheden
- De koffer
- Vel papier en een envelop
- Kleurpotloden, evt. stempels
- Kijkwijzer (pdf)
- Extra: Werkblad 1 (pdf), tijdschriften, lijm, scharen
-
Voorbereiding
- Lees de informatie over erfgoedvoorwerpen voor jezelf door.
- Verstop de koffer totdat het project begint.
- Haal de envelop met het sleuteltje eruit en bewaar dit zorgvuldig.
- Laat de koffer in het bijzijn van de leerlingen bezorgen of zet hem aan het begin van de schooldag op een zichtbare plaats in de klas.

Een koffer!
Deze koffer stond zomaar opeens in de klas! Weet iemand hoe deze koffer hier gekomen is?

Maak maar open!
Kijk naar de spullen in de koffer zonder deze aan te raken.
Pak maar uit
Twee van jullie mogen een voorwerp uit de koffer pakken. Kunnen jullie er iets over vertellen?
(Gebruik eventueel de kijkwijzer voor het stellen van vragen.)
Van wie is toch die koffer?
Schrijf een brief aan de postbode om te vertellen dat de koffer op het verkeerde adres is aangekomen! Wat moet er in de brief staan? Bestempel samen de brief of maak er een tekening op.
Een extraatje!
Print Werkblad 1 (pdf) voor elke leerling. De kinderen knippen/scheuren uit tijdschriften voorwerpen die ze mooi vinden en willen bewaren, en plakken deze ‘in’ de koffer.
Zet de koffer met inhoud op een ‘ontdektafel’. De leerlingen bekijken in groepjes de voorwerpen. Ze tekenen of stempelen de inhoud van de koffer, of bevestigen naamkaartjes aan de voorwerpen.