-
Lesdoelen
- De leerlingen ervaren dat voorwerpen een verhaal kunnen hebben.
- De leerlingen luisteren, stellen vragen over de koffer en de inhoud.
-
Voorbereiding
- Vul de brief van de eigenaar van de koffer aan, print hem en stop hem in een envelop met het adres van de school. (Vereenvoudig de brief eventueel, afhankelijk van het taalvaardigheidsniveau van de leerlingen.)
- Zorg dat de koffer voor de les compleet is. Gebruik de inhoudslijst.
- Maak naamstickers voor de leerlingen. Wel zo makkelijk voor de acteur!
- Bekijk het rooster voor datum en tijd dat de acteur komt
-
Aandachtspunten vooraf
- Regel een contactpersoon om de acteur te ontvangen; hij/zij zal circa een kwartier voor aanvang op school zijn.
- Geef voor de les begint de sleutel van het kistje aan de acteur!
- Houd je aan de tijd. De acteur doet vaak twee schoolbezoeken per dagdeel.
- De acteur neemt na afloop de koffer zogenaamd mee. Zorg ervoor dat de koffer uit de klas is totdat die doorschuift naar een andere klas of school.
- Leg de sleutel na de les terug in de koffer!
- Blijf betrokken bij de les. Zorg dat de leerlingen hun aandacht vasthouden. Jij bent verantwoordelijk voor de orde in de groep.

Post!
Er is een brief gekomen! Lees de brief voor aan de leerlingen.
Hoe weten we dat deze brief van de echte eigenaar van de koffer komt? Jullie mogen de koffer niet zomaar mee geven als deze brievenschrijver de koffer komt halen!
Extra opdrachten
Maak een eigen koffer
Maak met verschillende materialen zelf een koffer, doosje of kistje, waarin je je eigen waardevolle spulletjes kunnen stoppen.
Laat van een koffertje de inhoud zien aan de klas.
Neem van thuis een voorwerp mee voor in je koffer. Kies een voorwerp waarvan je denkt dat niemand het kent! Kan iemand raden wat het is?