Van wie is die koffer? In Rhenen

Beeldje van Cunera

30 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen oefenen in het beschrijven en analyseren van een voorwerp.
    • De kinderen leren het verhaal van Cunera kennen en begrijpen dat de Cuneratoren naar haar vernoemd is.
  • Benodigdheden

Een nieuw voorwerp

Jullie halen een nieuw voorwerp uit de koffer: Beeldje van Cunera. Geef het aan elkaar door.

Heb je dit wel eens eerder gezien? Wat zou het kunnen zijn?

  • Waarvan is het gemaakt? Welke kleur heeft het? Wat vertelt de vorm?
  • Waar doet het beeldje je aan denken? Wat valt je op of waar ben je nieuwsgierig naar?

Vertel dat dit een beeldje van Cunera is, een belangrijke vrouw voor Rhenen en er is zelfs een kerk naar haar vernoemd. Lang lang geleden was haar levensverhaal zo bijzonder dat mensen speciaal voor haar naar Rhenen kwamen. Zullen we het verhaal over haar lezen?

Het beeldje is dus een gedenkbeeldje van Cunera, omdat je haar verhaal zo mooi vindt of omdat je het als souvenir koopt na een bezoek aan Rhenen en de Cunerakerk.

Vraag een aantal kinderen naar hun mening over het voorwerp uit de koffer.
Zouden zij zo’n voorwerp willen hebben? Waarom niet/wel?
Nemen jullie zelf ook weleens een souvenir mee? 

 

 

Laat de kinderen met blokken een hele hoge Cuneratoren bouwen.