Van wie is die koffer?

Touw

45 minuten

Een nieuw voorwerp

Jullie halen een nieuw voorwerp uit de koffer. Geef het aan elkaar door.

Heb je dit wel eens eerder gezien? Wat zou het kunnen zijn?

  • Hoe voelt het? Zacht of ruw? Waar is het van gemaakt? Is het van plastic? Is het van vezels?
  • Welke kleur heeft het touw? Bruin, wit, zwart?
  • Als je goed kijkt zie je dat het touw uit een heleboel verschillende dunne touwtjes bestaat. Kan iedereen dat zien? Kun je die tellen?

    Touw werd vroeger van hennepplanten gemaakt en op een lijnbaan in elkaar gedraaid.

Touw en de koffer

Touw wordt voor veel dingen gebruikt om iets aan elkaar te maken of iets vast te maken. Bunschoten-Spakenburg ligt aan het water: het IJsselmeer.

  • Als jullie de foto van de haven met de bootjes bekijken, kan je bedenken waar het touw voor werd gebruikt?

    Bij water horen bootjes en boten hebben altijd touw nodig, om aan te leggen, om zeilen te hijsen, om het anker uit te kunnen gooien etc.

    Bespreek met de kinderen de visserij in Bunschoten-Spakenburg en dat het vroeger aan zee lag en dat het dorp toen leefde van de visserij, maar ook altijd vocht tegen het water (overstromingen). Gebruik de verklaring erfgoedvoorwerpen Bunschoten.

Lang en dik?

Leg samen het touw uit op de vloer van de klas. Het leukst is wanneer het dwars door de kring gaat. Het touw begint te praten en doet allerlei uitspraken over meten. Wat denk jij dat waar is?

  • Ik wed dat ik langer ben dan de kinderen uit de klas.
  • Ik wed dat ik dikker ben dan een potlood. Ik wed dat ik dunner ben dan een stoelpoot.
  • Ben ik net zo lang als de juf?
  • Ik wed dat ik om de hele school heel kan.
Hoe kan je er achter komen hoe lang het touw is? Meet de lengte van het touw op met het meetlint dat ook in de koffer zit.
  • Is het touw lang of kort? Is het langer dan een kind?
  • Hoeveel kinderen passen er langs het touw?
  • En had het touw gelijk?

Nog iets?

Kan je nog iets anders doen met een touw dan iets meten?

Bijvoorbeeld touwtrekken, iets vastbinden, spelletjes en…

  • Maak een cirkel, een vierkant en een driehoek met het touw.
  • Wie kan er een dier maken met het touw?

Waarom een touw?

  • Waarom zou er touw in de koffer zitten? Heb je nu een idee van wie de koffer zou kunnen zijn en wat het verhaal erachter zou kunnen zijn?
  • Waarom bewaar je eigenlijk iets? Wat zou jij bewaren voor later?
  • Welk voorwerp vind je mooi, interessant of spannend in de koffer en zou je zelf ook verzamelen? Waarom?
  • Wat vind je lelijk en zou je willen weggooien?

Extraatje!

  • Touwtrekken
    • Verdeel de klas in twee of vier groepen.
    • Knoop een lapje stof of een theedoek in het midden van het touw en laat de klas touwtrekken.
    • Welk groepje is het sterkst?
    • (Wanneer er in de klas te weinig ruimte is kun je deze activiteit ook uitvoeren op het schoolplein of in de gang.)
  • Koorddansen
    • Laat de kinderen voetje voor voetje over het touw lopen en doe alsof het hoog in de lucht hangt met hongerige krokodillen eronder.
    • Natuurlijk heeft de koorddanser een parapluutje in zijn/haar hand.