Van wie is die koffer?

De koffer

45 minuten

  • Lesdoelen
    • De nieuwsgierigheid van de leerlingen naar de koffer wordt geprikkeld.
    • De leerlingen onderzoeken de voorwerpen in de koffer en stellen hier vragen over.
    • De zoektocht naar de eigenaar van de koffer begint.
  • Benodigdheden
    • De koffer
    • Vel papier en een envelop
    • Kleurpotloden, evt. stempels
    • Kijkwijzer (pdf)
    • Extra: Werkblad 1 (pdf), tijdschriften, lijm, scharen
  • Voorbereiding
    • Lees de praktische informatie en de informatie over erfgoedvoorwerpen voor jezelf door.
    • Verstop de koffer totdat het project begint.
    • Haal de envelop met het sleuteltje eruit en bewaar dit zorgvuldig.
    • Laat de koffer in het bijzijn van de leerlingen bezorgen of zet hem aan het begin van de schooldag op een zichtbare plaats in de klas.

Een koffer!

Deze koffer stond zomaar opeens in de klas! Weet iemand hoe deze koffer hier gekomen is?

  • Zou het een oude of een nieuwe koffer zijn? En is hij zwaar denk je?
  • Waar is de koffer van gemaakt? Hoe gaat hij dicht?
  • Denk je dat de koffer belangrijk is? Waarom denk je dat?
  • Wat zou erin zitten?

Maak maar open!

Kijk naar de spullen in de koffer zonder deze aan te raken.

  • Zit er in de koffer wat je verwacht had?
  • Wat had je gehoopt dat erin zou zitten? Ben je teleurgesteld of juist nieuwsgierig?
  • Welk voorwerp wil je als eerste goed bekijken?

Wat zit er in?

Twee van jullie mogen een voorwerp uit de koffer pakken. Kunnen jullie er iets over vertellen?

(Gebruik eventueel de kijkwijzer voor het stellen van vragen.)

Er is ook een klein gesloten kistje in de grote kist! Zijn jullie nieuwsgierig? Wat zou daar in kunnen zitten?
  • Extra vragen
    • Bij de lapjes: Welk lapje is het zachtst? En welke het gladst? Van welk lapje zou jij een kledingstuk willen hebben en waarom?
    • Bij de schelpen: Neem je zelf ook schelpen mee van het strand? Welke van deze schelpen vind je de mooiste? Als je een visje was, in welke schelp zou je dan willen wonen? Waarom?
    • Bij het fotolijstje: Zijn de personen in het fotolijstje jong of oud? Waaraan zie je dat?

Van wie is de koffer?

  • Zou de koffer voor ons bedoeld zijn?
  • Van wie zou de koffer kunnen zijn? Zou diegene zijn of haar spulletjes missen?
Schrijf een brief aan de postbode om te vertellen dat de koffer op het verkeerde adres is aangekomen! Wat moet er in de brief staan? Bestempel samen de brief of maak er een tekening op.
Stel dat de eigenaar niet gevonden wordt, wat zouden we dan met de koffer kunnen doen?