Stukjes & Beetjes

Sorteren: wat hoort bij wat?

30 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen leren voorwerpen en hun verschillende onderdelen te herkennen en benoemen.
    • Ze leren voorwerpen te onderscheiden en sorteren op basis van onder andere vorm, kleur, gebruiksdoel, materiaal.
    • Ze realiseren zich dat dingen die je bij een bepaalde indeling ‘hetzelfde’ noemt, volgens een andere indeling ‘verschillend’ kunnen zijn.
  • Benodigdheden
  • Voorbereiding
    • Zet de vier laden en het deksel van de kijkkast, de voorwerpjes, de sorteerkaartjes en de foto van Saskia’s voorraadpotten klaar voor gebruik.
    • Lees de sorteeropdrachten door.
  • Op welke manieren kan je de spulletjes indelen?
  • Wie kan er iets vertellen over de opdracht met drijven en zinken/de magneten?
  • Welke indeling lijkt jullie het handigst voor een kunstenaar?
  • De volgende les gaan we een kunstwerk maken met deze spulletjes. Hoe zullen we ze nu opruimen, zodat we ze dan makkelijk kunnen gebruiken?