-
Lesdoelen
- De leerlingen leren voorwerpen en hun verschillende onderdelen te herkennen en benoemen.
- Ze leren voorwerpen te onderscheiden en sorteren op basis van onder andere vorm, kleur, gebruiksdoel, materiaal.
- Ze realiseren zich dat dingen die je bij een bepaalde indeling ‘hetzelfde’ noemt, volgens een andere indeling ‘verschillend’ kunnen zijn.
-
Benodigdheden
- De kijkkast met het kunstwerk
- De sorteeropdrachten (pdf)
-
Voorbereiding
- Zet de vier laden en het deksel van de kijkkast, de voorwerpjes, de sorteerkaartjes en de foto van Saskia’s voorraadpotten klaar voor gebruik.
- Lees de sorteeropdrachten door.
Doe één of meer sorteeropdrachten
Sorteeropdrachten
- Op welke manieren kan je de spulletjes indelen?
- Wie kan er iets vertellen over de opdracht met drijven en zinken/de magneten?
- Welke indeling lijkt jullie het handigst voor een kunstenaar?
- De volgende les gaan we een kunstwerk maken met deze spulletjes. Hoe zullen we ze nu opruimen, zodat we ze dan makkelijk kunnen gebruiken?