Peter Peper

Introductie

45-60 minuten

  • Leerdoelen
    • Leerlingen activeren voorkennis door na te denken over het wereld tijdens het VOC tijdperk
    • Leerlingen kennen het refrein van een van de liedjes in de voorstelling
  • Benodigdheden
    • Speakers/boxje/digibord om geluid af te spelen
    • Eventueel deze liedtekst uitgeprint (staat ook onderaan de webpagina)
    • Tekenpapier (wit)
    • Potloden
    • (Dikke) Stiften

Muzikaal theater

In de voorstelling zitten meerdere liedjes die gezongen worden.
Jullie kunnen samen dit liedje oefenen en meezingen wanneer je het hoort tijdens de voorstelling.

Je kan hieronder naar het liedje luisteren en meelezen met de tekst.
Daarna kunnen jullie proberen het refrein mee te zingen!

COUPLET 1
Met de wind in de rug kiezen wij ‘t ruime sop
Om de smaak te bevrijden, wij geven niet op!
Ik leef als ik vaar!
Hijs de zeilen nu maar
Met verenigde krachten komen we waar
We aan zullen leggen op het vruchtbare land
Verlaten wij straks met goud in de hand

REFREIN
We gaan erop uit, proef het zout van de zee
dat brandt in je ogen, neemt dromen mee.
We hijsen de zeilen, we kijken vooruit,
Zien de zon ondergaan vanuit onze kajuit.
We gaan erop uit, proef het zout van de zee
dat brandt in je ogen, neemt dromen mee.
We hijsen de zeilen, we kijken vooruit,
Zien de zon ondergaan vanuit onze kajuit.

COUPLET 2
Op golven zo ruig is je moeder ver weg.
Roep je ’IK WIL NAAR HUIS’
Nou, dan heb je pech
Met je vingers gekruisd, het gehuil van de wind
De angst die je voelt, maakt je net een klein kind
BRIDGE
Gaat de storm weer liggen, zon op je gezicht
Ben je deze nacht niet voor het monster gezwicht

REFREIN
We gaan erop uit, proef het zout van de zee
dat brandt in je ogen, neemt dromen mee.
We hijsen de zeilen, we kijken vooruit,
Zien de zon ondergaan vanuit onze kajuit.
We gaan erop uit, proef het zout van de zee
dat brandt in je ogen, neemt dromen mee.
We hijsen de zeilen, we kijken vooruit,
Zien de zon ondergaan vanuit onze kajuit.

Kaarten kijken

Hieronder zie je een kaart uit de 16e eeuw, gemaakt door 2 belangrijke kaartenmakers;
de Italiaan Americo Vespucci en de Belg Gerardus Mercator.

  • Je kunt de afbeelding groter maken door CTRL in te houden en met het muiswiel te scrollen.
  • Waaraan zie je dat de kaart heel oud is?
  • Welke landen mis je nog op de kaart?

Kaartenmakers

De voorstelling Peter Peper gaat over het VOC tijdperk.
In dat tijdperk is een kaartenmaker een ontzettend belangrijk beroep.

Jullie gaan nu zelf een kaart uit het VOC tijdperk maken, van een zelfverzonnen land.

Iedere kaart heeft een paar dingen om te helpen kaartlezen.
Een van die dingen is de windroos. Die geeft aan waar het noorden is.

Je kan beginnen met het tekenen van je eigen windroos in een hoek van het tekenpapier.

Nu je de windroos hebt gemaakt, kan je bedenken hoe de vorm van jouw land wordt.

Maak je 1 land of meerdere landen in 1 kaart?

Vormen van landen zijn vaak heel krom, schots en scheef.
Kijk maar naar de grenzen van Nederland, België en Luxemburg.

Als je de grens van je land hebt gemaakt, kan je die overtrekken met een dikke stift.

Nu wordt het tijd voor kleur!

Je kan kleuren gebruiken om verschillende landschappen te laten zien,
of juist je fantasie gebruiken om mooie kleuren samen te gebruiken.

TIP: Vergeet niet om ook het water te tekenen. Is er een zee?
Of misschien wel een meer of een rivier?

  • TIP: Met koffie of thee vlekken ziet je kaart er extra oud uit!
Wist je dat Nederlandse kaartmakers een tijd lang de allerbeste waren!