Oorlogsgeheimen

Na de voorstelling

Maak een keuze uit de opdrachten. Voer in elk geval opdracht 1 uit!

  • Groepsgesprek

    Groepsgesprek

    Tijdsduur: 45 minuten
    Voorbereiding:Lees de samenvatting van het boek nog eens door.

    Vragen die aan de orde kunnen komen:

    • Zie je verschillen tussen het verhaal in het boek en de toneelvoorstelling?
    • Wat is een herinnering?
    • Wat voor geheim hadden Tuur en Maartje?
    • Wat is verraad?
    • Waarom heeft Tuur al die tijd een doos bewaard en wat zat erin?
    • Welke momenten vond je eng? Hoe komt dat? Hoe zou je zelf gereageerd hebben?
    • Welke momenten vond je grappig? Waarom?
    • Was je soms verdrietig tijdens de voorstelling? Wat voelde je toen? Waar moest je aan denken?
    • Hoe komt het dat Tuur zich schuldig voelt? Heb jij je wel eens schuldig gevoeld?

     

  • Drama-oefening

    Drama-oefening

    Tijdsduur: 45 minuten

    • Bekijk samen het filmpje over de keuze die sommige mensen in de Tweede Wereldoorlog moesten maken: Joden verraden of ze juist helpen.
    • Twee van jullie beelden een scène uit waarin Tuur niet ingrijpt als Maartje wordt meegenomen door de Duitsers.
    • Vervolgens krijgen jullie in groepjes de opdracht om de scène anders te laten verlopen (dus ook anders dan het origineel).

     

    Emoties

    Geef eerst een klassikale introductie:

    • Jullie gaan emoties uitbeelden die in het verhaal voorkomen: boosheid, verlegenheid, verdriet, angst, verliefdheid. Ik noem steeds een andere emotie; jullie beelden die uit.
    • Je mag daarbij zitten, staan of lopen.
    • Overdrijving in mimiek en beweging is belangrijk!

     

  • Collage

    Collage

    Tijdsduur:30 minuten
    Voorbereiding: Verzamel – of laat verzamelen – kranten en tijdschriften. Begin hier tijdig mee!

    De leerlingen maken in groepjes een collage van berichten en foto’s uit kranten en tijdschriften over een van de volgende thema’s:

    • vriendschap
    • moed
    • liefde
    • gemeenheid
    • ruzie
    • spanning

    Bespreek als ze klaar zijn de collages met elkaar:

    • Waarom vind je iets wel of geen vriendschap (moed, liefde, etc.)?
    • Zijn er leerlingen die iets geen vriendschap (moed, liefde, etc.) noemen, terwijl jij dat wel vindt?
    • Begrijp je waarom diegene dat geen vriendschap (moed, liefde, etc.) vindt?

     

    Extra opdracht:

    • Twee of drie leerlingen knippen een week lang het belangrijkste nieuws rond een vooraf bepaald thema uit kranten en tijdschriften. Bijvoorbeeld: onbegrip, discriminatie, het verschil tussen mannen en vrouwen…
    • De uitgeknipte artikelen en foto’s worden, voorzien van commentaar, op het prikbord geprikt.
    • Aan het eind van de week stellen deze leerlingen een nieuws-top-10 samen. Ze vertellen aan de groep waarom zij het ene bericht belangrijker vinden dan het andere.
    • De klas krijgt de gelegenheid vragen te stellen en/of opmerkingen te maken.

     

  • Herinneringendoosje

    Herinneringendoosje

    Tijdsduur: 45 minuten
    Benodigdheden: Knutselmaterialen als papier, verf, karton, plastic, hout, touwtjes, lint etc. Eventueel voorwerpjes die dierbaar zijn voor de leerlingen.
    Het verhaalfragment Hoe het verderging
    De bouwplaat van het herinneringendoosje, één voor elke leerling
    Voorbereiding: Print de bouwplaat van het herinneringendoosje voor alle leerlingen. Indien mogelijk, op wat dikker papier (bijvoorbeeld 120-grams).

    De leerlingen ontwerpen een doosje waarin ze bijvoorbeeld verdriet kunt stoppen, mooie herinneringen en dierbare gedachten. De vormgeving van het doosje is natuurlijk ook belangrijk!

    • Lees het verhaalfragment Hoe het verderging voor.
    • Geef elke leerling een bouwplaat. Het is het makkelijkst als ze het doosje versieren voordat ze het in elkaar zetten.
    • Laat hen eerst goed bedenken hoe het doosje eruit moet zien: donker/licht, teer/ruw, vrolijk/verdrietig? Het mag ook twee kanten hebben: bijvoorbeeld een vrolijke en een verdrietige, een donkere en een lichte.
    • Stel de doosjes in de klas tentoon, of geef ze mee naar huis.