Loop rond met de hond

Ik zie, ik zie wat mijn hondje ziet

90 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen leren een verhaal uit te beelden.
    • Ze leren fantaseren over de belevenissen van een hond en maken daar een kort verhaal van.
  • Benodigdheden
    • Verdeel de klas in groepjes van 4, print voor elk groepje het werkblad hondenavontuur uit en schrijf de namen van de groepjes op de werkbladen.
    • Print genoeg lege storyboards en knip de vakjes uit, 4 per groepje.
    • Bekijk het voorbeeldstoryboard.
    • Zorg voor een tas en een stoel.
    • Verzamel kartonnen dozen als hondenhok (1 per groepje).
  • Voer onderstaande opdrachten in de week voorafgaand aan het bezoek van de gastdocent uit.

Een klein hondenavontuur

  • Waar ging de film over?
  • Weet je nog hoe de film begon?
  • Wat kwam de hond allemaal tegen?
  • Kun je nog meer dingen bedenken die een hond zou kunnen tegenkomen?
In het filmpje zag je hoe een hond zijn neus achternagaat. Zo onderzoekt hij alles: een kamer, een huis, de stoep, een lantaarnpaal, een mens, een ander dier. Loop jij wel eens achter je neus aan?

Het hondenspel

Schuif alle stoelen en tafels opzij en ga met je leerlingen in een kring op de grond zitten. Honden zien de wereld heel anders dan mensen. Een stoel is voor een hondje heel hoog!

De leerlingen spelen dat ze een kleine hond zijn, bijvoorbeeld een teckel. Ze schuifelen op handen en knieën kriskras door het lokaal. Op jouw teken bevriezen ze.
  • Vraag aan één leerling om te beschrijven wat hij ziet.
  • Wat is er in het lokaal allemaal anders als je laag bij de grond bent?

Hondenfilm bedenken

Bekijk het werkblad hondenavontuur. Dit is een deels ingevuld storyboard voor de film. De film begint en eindigt in het hondenhok.

Alle lege vakjes worden gevuld met plekken of dingen die de hond in de film tegenkomt, voor elk leeg vakje één. Samen vormen de tekeningen het verhaal van de film.

Iedere leerling in het groepje maakt een tekening in een uitgeknipt leeg vakje en plakt deze daarna op het werkblad. Zo vormen alle vakjes samen het storyboard.

  • Waar gaan hondjes graag naartoe?
  • Wat ziet een hond?
  • Waar zouden hondjes wel aan willen snuffelen?
  • Zijn ze ook wel eens bang? Wanneer zijn ze juist heel vrolijk?
  • Laat een aantal van de groepjes vertellen wat ze hebben bedacht. Hebben ze voor het maken van hun film dingen nodig van thuis of van school? Is hun idee haalbaar?
Alle filmpjes beginnen en eindigen in het hok van de hond. MAAR… een kartonnen doos is wel erg saai. Kunnen jullie er een fantastisch mooi hok van maken?