Loop rond met de hond

Gastles: loop rond met de hond

60 minuten

  • Lesdoelen

    De leerlingen kunnen het ‘kijken als een hond’ via de camera toepassen in een eigen verhaaltje.

  • Benodigdheden
    • Hondenblikcamera’s (neemt de videodocent mee)
    • Voor elk groepje van 5 leerlingen 1 begeleider
    • Informatieblad voor de begeleiders(pdf)
    • De gemaakte storyboards uit de vorige les
    • Versierd hondenhok, 1 per groepje
    • Attributen die nodig zijn voor het hondenavontuur
    • Digibord, computer
  • Voorbereiding
    • Zorg voor voldoende hulp: per groepje 1 begeleider. Geef elke begeleider een informatieblad.
    • Spreek met videodocent en begeleiders af wat de leerlingen buiten wel en niet mogen en wat de grens is van hun ‘werkgebied’.
    • Houd de hondenhokken en gemaakte storyboards binnen handbereik.
    • Alle groepjes weten wie hun begeleider is, en hebben hun storyboard, hondenhok, en hondenblikstick bij zich.
Bij dit project worden meerdere gastdocenten ingezet. Bekijk het rooster om te zien wie bij jou in de klas komt.

De hondenblikcamera

De videodocent stelt zichzelf voor en geeft een demonstratie van het filmen met de hondenblikcamera. Hoe houdt je de camera vast, en hoe zorg je dat het geluid goed overkomt?

En het aller belangrijkste:

Hoe zorg je ervoor dat het filmpje er straks uitziet alsof je door de ogen van een hondje kijkt?

Het filmen

Spreek met elkaar af wat het gebied is waarbinnen jullie mogen filmen.

Klaar voor de start? AF!

  • Het filmen
    1. De groepjes gaan met hun begeleiders en de videodocent naar de plek waar de opnames plaatsvinden.
    2. Ze zetten het hondenhok en de spullen op de juiste plaats.
    3. Dan gaan ze proeflopen, dus zonder te filmen. De begeleider loopt met leerling 1 voorop, de andere leerlingen houden elkaars hand vast en lopen erachteraan.
    4. Tijdens het proeflopen wordt er gewisseld, net als straks bij het echte filmen; elke leerling filmt zijn eigen scène.
    5. De begeleider bespreekt met het groepje: Ging het goed? Verliepen de wissels soepel? Wat kan er beter?
    6. Dan begint het filmen. De begeleider zet de camera aan en uit.
    7. Kijk daarna de film samen terug op het cameraschermpje!

Afsluiting

En vonden jullie het moeilijk om net als een hond te kijken?

We kijken samen 1 van jullie filmpjes. De rest van de films zal de videodocent via Wetransfer naar de leerkracht sturen, zodat jullie in les 4 alle gemaakte films kunnen bekijken.