Loop rond met de hond

4 lessen

Groep 3-4

Bekijk de wereld vanuit hondenogen!

  • Thema's en leergebieden

    Thema’s:

    • Dieren
    • Filmtechnieken
    • Verplaatsen in een ander

    Leergebieden:

    • Oriëntatie op jezelf en de wereld
    • Kunstzinnige oriëntatie
  • Overzicht lessen en acties leerkracht

    Voor aanvang les 1:

    • Vraag leerlingen die een hond hebben om een foto van hun hond mee te nemen
    • Vraag alvast hulp aan ouders om bij les 3 een groepje te begeleiden.

    Voor aanvang van les 2:

    • Print het werkblad uit, 1 werkblad per groepje van 4 leerlingen.
    • Print de lege storyboards uit, 1 per leerling.
    • Verzamel kartonnen dozen (bv van A4 papier), per groepje 1.

    Tijdens les 2:

    • Vullen de groepjes hun storyboards, en het werkblad.
    • Versieren ze samen een hondenhok, wat het startpunt en eindpunt is van hun film in les 3.

    Voor aanvang les 3:

    • Om teleurstellingen bij leerlingen te voorkomen regel je voldoende hulpouders: voor ieder groepje 1 begeleider.

    Voor aanvang les 4:

    • Kijk of je de films ontvangen hebt van de gastdocent.
Regel tijdig begeleiding voor de buitenles met de gastdocent. Dit kunnen ouders/verzorgers zijn of bijvoorbeeld leerlingen van groep 8. Voor elk groepje van 5 leerlingen is 1 begeleider nodig.
In het project bekijken de kinderen de omgeving van de school op een bijzondere manier: als een hond.

De ogen van een hond zitten vlak boven de grond. Een heel ander perspectief dan wij als mensen zien. Een hond ziet een holletje tussen de struiken, een kikker in het gras, een weggegooide boterham. Daarnaast heeft een hond een hele gevoelige neus. Je zou kunnen zeggen dat hij eigenlijk bijna met zijn neus ‘kijkt’. Een hond ziet de wereld dus écht anders.

In het filmpje ‘Mag ik Rapke uitlaten?’ volgen we Rapke, de hond van de dierenarts. Hij wordt uitgelaten door kinderen in de buurt. Beelden vanuit een hoog standpunt (mens) worden afgewisseld met beelden vanuit een laag standpunt (Rapke). Zo maken de kinderen spelenderwijs kennis met het effect dat verschillende standpunten hebben. (Dit effect wordt in heel veel kinderfilms gebruikt, zoals in Toy Story.)

Kijk in het rooster op Planned Culture welke gastdocent bij jullie in de klas komt!
  • Robbert Bleys

    Robbert Bleys studeerde audiovisuele vormgeving  aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Na zijn afstuderen is hij werkzaam als zelfstandig allround filmmaker voor o.a. tv en bedrijfsleven. Daarnaast is hij regelmatig te gast op scholen als filmdocent.

    Naast opdrachtfilms werkt hij ook aan vrije producties.

    Voor meer info en werk:

    Website: www.astrorama.nl

  • Irene de Mol

    Irene is een Film – en Televisiewetenschapper met veel audiovisuele ervaring. De afgelopen jaren deed ze onder andere research en productie voor televisieseries, documentaires en heeft ze verschillende audiovisuele projecten geleid als producer. Ook regisseerde en monteerde Irene onder andere videoportretten en (her)monteerde ze (o.a. educatieve) video’s.

    Sinds 2022 geeft Irene filmcursussen op scholen in het basis- en middelbaar onderwijs.

    Met plezier deelt ze haar kennis van media en film aan kinderen. En deelt ze met hen, het enthousiasme hiervoor!

    Website

  • Arjan van Gunst

    Ervaren all-round docent die workshops geeft op het grensvlak van digitale media, kunst en techniek. Hij werkt voor scholen, mbo’s, kunstencentra en bibliotheken.

     Thema’s en materialen waar hij workshops in geeft:
    – 3D ontwerpen en printen
    – Film maken en videobewerking
    – Animatie en Stopmotion
    – Programmeren
    – Virtual Reality
    – Augmented Reality
    – Robotica
    – Drones en drone-techniek

  • Judith Nuijen

    Judith geeft met veel enthousiasme filmeducatie. Ze vindt het leuk om samen met de leerlingen alle mogelijkheden van film -van maken tot kijken- te ontdekken.

    Ze werkt sinds 2013 voor het Eye filmmuseum waar ze filmworkshops, rondleidingen en moderatie verzorgt voor het onderwijs. Ze heeft al vele leerlingen voorbij zien komen, van kleuters tot MBO studenten en alles daartussenin. Daarnaast werkt ze aan filmprojecten op het speciaal onderwijs en heeft ze een achtergrond in pedagogiek en filmstudies. 

  • Eza Doortmont

    hier vind je binnenkort meer informatie over Eza