-
Thema's en leergebieden
Thema’s:
- Dieren
- Filmtechnieken
- Verplaatsen in een ander
Leergebieden:
- Oriëntatie op jezelf en de wereld
- Kunstzinnige oriëntatie
-
Overzicht lessen en acties leerkracht
Voor aanvang les 1:
- Vraag leerlingen die een hond hebben om een foto van hun hond mee te nemen
- Vraag alvast hulp aan ouders om bij les 3 een groepje te begeleiden.
Voor aanvang van les 2:
- Print het werkblad uit, 1 werkblad per groepje van 4 leerlingen.
- Print de lege storyboards uit, 1 per leerling.
- Verzamel kartonnen dozen (bv van A4 papier), per groepje 1.
Tijdens les 2:
- Vullen de groepjes hun storyboards, en het werkblad.
- Versieren ze samen een hondenhok, wat het startpunt en eindpunt is van hun film in les 3.
Voor aanvang les 3:
- Om teleurstellingen bij leerlingen te voorkomen regel je voldoende hulpouders: voor ieder groepje 1 begeleider.
Voor aanvang les 4:
- Kijk of je de films ontvangen hebt van de gastdocent.
In het project bekijken de kinderen de omgeving van de school op een bijzondere manier: als een hond.
De ogen van een hond zitten vlak boven de grond. Een heel ander perspectief dan wij als mensen zien. Een hond ziet een holletje tussen de struiken, een kikker in het gras, een weggegooide boterham. Daarnaast heeft een hond een hele gevoelige neus. Je zou kunnen zeggen dat hij eigenlijk bijna met zijn neus ‘kijkt’. Een hond ziet de wereld dus écht anders.
In het filmpje ‘Mag ik Rapke uitlaten?’ volgen we Rapke, de hond van de dierenarts. Hij wordt uitgelaten door kinderen in de buurt. Beelden vanuit een hoog standpunt (mens) worden afgewisseld met beelden vanuit een laag standpunt (Rapke). Zo maken de kinderen spelenderwijs kennis met het effect dat verschillende standpunten hebben. (Dit effect wordt in heel veel kinderfilms gebruikt, zoals in Toy Story.)