Langs de Limes

Op de grens

45 minuten

  • Lesdoel

    De leerlingen krijgen een beeld van de grens van het Romeinse rijk. Waar deze liep en hoe het eruit zag.

Bron: RomeinenNU, Jeroen Savelkouls.

De limes was de grens van het Romeinse rijk.

  • Wat is een grens?
  • Hoe ziet een grens eruit?
  • Waar ligt de grens van Nederland?
  • Ben je wel eens over een grens gegaan?
  • Hoe ziet een grens eruit als je in het vliegtuig zit?
  • Hoe zag de Romeinse grens eruit volgens het filmpje?
  • Was deze grens overal hetzelfde of zat er ook verschil in?
  • Zou je de Romeinse grens op dit moment in Nederland nu nog ergens kunnen zien denk je?

De Romeinen hadden heel veel landen veroverd, van Afrika tot Azië tot een groot deel van Europa. Kijk maar op de kaart!

  • Herken je Europa?
  • Kun je aanwijzen waar Rome ligt?
  • En waar ligt Nederland?

De grens van het Romeinse Rijk liep langs de Rijn, dwars door ons land en dwars door de provincie Utrecht.

  • Kun je op de kaart aanwijzen of je school staat in het gebied dat vroeger Romeins was? (Tip: ligt je school boven of onder de Rijn?
  • Als jullie geen Romeinen waren, wíe waren jullie dan wel?

Grenzen zijn er in allerlei soorten en maten. Er zijn strikte grenzen waar je niet zomaar overheen mag zonder paspoort of visum. En er zijn open grenzen zoals in Europa die je gewoon over kunt reizen. De Romeinse Limes was een open grens. Er werd veel gehandeld en uitgewisseld met andere volken, zoals de Bataven, Friezen, Germanen… De Romeinen namen spullen en gebruiken van deze andere volkeren over.

Langs de Romeinse grens woonden veel verschillende soorten mensen. Bespreek in groepjes met elkaar:

  • Voel jij je Nederlands? Waarom wel/niet?
  • Bestaat de échte Nederlander volgens jou?
  • Kom jij wel eens in aanraking met andere culturen? Zo ja, op welke manier?
  • Van welk land of welke cultuur zou jij graag iets over willen nemen?
  • Vind je uitwisseling van cultuur belangrijk? Waarom wel of niet? Hoe zit het met de diversiteit in jullie klas of bij jullie op school? Zijn er veel verschillende culturen?
  • Waarom doen mensen elkaar zo graag na?