ICC-cursus

Visie formuleren

180 minuten

Wat is een visie?

Een visie is een levendige en kernachtige beschrijving van de gewenste toekomst voor de school. Je schrijft de visie alsof deze nu al werkelijkheid is. Je gebruikt dus de tegenwoordige tijd. De visie op cultuureducatie is een vertaling van de algemene visie van de school op onderwijs. Je kijkt verder dan de huidige situatie en activiteiten. Je beschrijft de toekomstige situatie op school. Alle aspecten die in de analyse van de huidige situatie op school aan de orde zijn geweest krijgen een plek in je visie.

Ga in op de volgende onderwerpen:

  • Integratie cultuureducatie en andere vakken
  • Samenwerking
  • Methodes en doorgaande leerlijnen
  • Kerndoelen
  • Model kunsteducatie
  • Culturele omgeving
  • Pedagogische, didactische oriëntatie
  • Tijdsbesteding
  • Deskundigheid docenten
  • Organisatie
  • Faciliteiten ten behoeve van cultuureducatie
  • Financiën

Samen een visie formuleren

Om samen met het team een visie te formuleren kun je gebruik maken van een oefening.

Oefening 1

Ga terug naar een eigen cultuurervaring van vroeger of nu. Waarom is deze ervaring je bijgebleven? Wat maakte het zo bijzonder? Schrijf het antwoord op in steekwoorden. Wissel vervolgens uit in tweetallen. Laat plenair enkele ervaringen terug komen.

Oefening 2

Maak gebruik van een instrument zoals bijvoorbeeld:

  • ‘Het Cultuurkompas’ van LKCA
  • Het ‘Dotspel’ van Utrecht
  • ‘Beeldspraak’ van Hester Bruinsma

Oefening 3

Droom in groepjes over de ideale school. Hoe ziet deze er uit? Wat gebeurt er? Wie zijn betrokken bij het geven van de lessen? Hoe zijn de lessen georganiseerd? Wat kun je vragen van je collega’s? Welke resultaten hangen of liggen er? Hoe merken ouders dat er hart is voor cultuur? Wat kunnen of kennen leerlingen aan het eind van groep 8? Schrijf de ideeën uit het groepje in steekwoorden op en bespreek die daarna plenair. Ontdek verschillen en overeenkomsten in jullie ideeën over de toekomst.

Oefening 4

Wat neemt de schoolverlater mee in zijn rugzak?

Oefening 5

Welke activiteiten zijn zichtbaar in de school?

Voorbeelden van missies

In een missie beschrijft de school kernachtig waar zij voor staat en waar zij voor gaat. De missie beantwoordt de vraag welke unieke bijdrage de school levert aan de maatschappij. De missie is geloofwaardig en haalbaar. Een adequate missie is beknopt en beschrijft letterlijk en figuurlijk de zin van de school. De missie wordt door elke medewerker in de organisatie begrepen, onderschreven en uitgedragen.

  • Bijvoorbeeld
    Wij zijn een school waar je mag zijn wie je bent en waar je mag leren van en met elkaar in een gezellige sfeer.
    Wij zijn een brede katholieke school, waar het pedagogisch klimaat en de onderwijskundi­ge­­ inhoud borg staan voor een veilige ontwikkelingsomgeving voor kinderen.
    Onze school biedt kinderen de mogelijkheid zich te ontwikkelen tot zelfbewuste individuen in een sfeer van veiligheid en geborgenheid.
    Onze school staat voor een optimale ontplooiing in een warme en veilige omgeving vanuit een christelijke levensbeschouwing.
    Wij zijn een school, waarin leerlingen en leerkrachten samenwerken en elkaar respecteren in al hun verschillen. We willen een veilige plek bieden, waar ieder kind de kans krijgt om zich sociaal, emotioneel en creatief naar aanleg en vermogen te ontwikkelen.
    Wij kiezen ervoor een zorgzame school te zijn. Onze school is een oefenplaats in de zorg voor de medemens.

Voorbeelden van visies

De visie van de school is een afgeleide van de missie. De visie beschrijft een ideaalbeeld. Anders gezegd: de visie is een beknopte heldere beschrijving van ‘wensdromen’. In de visie wordt de ideale situatie beschreven alsof die nu al de werkelijkheid is. Voorbeelden van visies zijn:

  • Bijvoorbeeld
    Wij erkennen en benaderen elk mens als een cultuurdrager en -vernieuwer.
    Wij werken aan een samenleving die de natuurlijke en culturele hulpbronnen in verantwoordelijkheid voor toekomstige generaties gebruikt.
    In de school wordt de leerstof zowel ontleend aan de leef- en belevingswereld van de kinderen als aan de cultuurgoederen die in de maatschappij als belangrijke middelen worden beschouwd voor de ontwikkeling van persoon en samenleving.
    In de school neemt wereldoriëntatie een centrale plaats in met als basis ervaren, ontdekken en onderzoeken.
    Het onderwijsaanbod kent een duidelijke en omschreven leerlijn. Waar kinderen op die leerlijn ‘instappen’ en soms misschien ‘uitstappen,’ hangt af van de individuele achtergronden, mogelijkheden en behoeften van ieder kind.