-
Doelen
- Je kunt de algemene missie en visie van de school vertalen naar een visie op cultuureducatie
- Je kunt hoofdstuk 3 van het cultuureducatie-beleidsplan schrijven
- Je bereidt een visiebijeenkomst voor die je met het team kunt doen
Wat is een visie?
Een visie is een levendige en kernachtige beschrijving van de gewenste toekomst voor de school. Je schrijft de visie alsof deze nu al werkelijkheid is. Je gebruikt dus de tegenwoordige tijd. De visie op cultuureducatie is een vertaling van de algemene visie van de school op onderwijs. Je kijkt verder dan de huidige situatie en activiteiten. Je beschrijft de toekomstige situatie op school. Alle aspecten die in de analyse van de huidige situatie op school aan de orde zijn geweest krijgen een plek in je visie.
Ga in op de volgende onderwerpen:
- Integratie cultuureducatie en andere vakken
- Samenwerking
- Methodes en doorgaande leerlijnen
- Kerndoelen
- Model kunsteducatie
- Culturele omgeving
- Pedagogische, didactische oriëntatie
- Tijdsbesteding
- Deskundigheid docenten
- Organisatie
- Faciliteiten ten behoeve van cultuureducatie
- Financiën
Samen een visie formuleren
Om samen met het team een visie te formuleren kun je gebruik maken van een oefening.
Oefening 1
Ga terug naar een eigen cultuurervaring van vroeger of nu. Waarom is deze ervaring je bijgebleven? Wat maakte het zo bijzonder? Schrijf het antwoord op in steekwoorden. Wissel vervolgens uit in tweetallen. Laat plenair enkele ervaringen terug komen.
Oefening 2
Maak gebruik van een instrument zoals bijvoorbeeld:
- ‘Het Cultuurkompas’ van LKCA
- Het ‘Dotspel’ van Utrecht
- ‘Beeldspraak’ van Hester Bruinsma
Oefening 3
Droom in groepjes over de ideale school. Hoe ziet deze er uit? Wat gebeurt er? Wie zijn betrokken bij het geven van de lessen? Hoe zijn de lessen georganiseerd? Wat kun je vragen van je collega’s? Welke resultaten hangen of liggen er? Hoe merken ouders dat er hart is voor cultuur? Wat kunnen of kennen leerlingen aan het eind van groep 8? Schrijf de ideeën uit het groepje in steekwoorden op en bespreek die daarna plenair. Ontdek verschillen en overeenkomsten in jullie ideeën over de toekomst.
Oefening 4
Wat neemt de schoolverlater mee in zijn rugzak?
Oefening 5
Welke activiteiten zijn zichtbaar in de school?
Voorbeelden van missies
In een missie beschrijft de school kernachtig waar zij voor staat en waar zij voor gaat. De missie beantwoordt de vraag welke unieke bijdrage de school levert aan de maatschappij. De missie is geloofwaardig en haalbaar. Een adequate missie is beknopt en beschrijft letterlijk en figuurlijk de zin van de school. De missie wordt door elke medewerker in de organisatie begrepen, onderschreven en uitgedragen.
Voorbeelden van visies
De visie van de school is een afgeleide van de missie. De visie beschrijft een ideaalbeeld. Anders gezegd: de visie is een beknopte heldere beschrijving van ‘wensdromen’. In de visie wordt de ideale situatie beschreven alsof die nu al de werkelijkheid is. Voorbeelden van visies zijn:
Schrijf de (met het team) geformuleerde visie op in hoofdstuk 3 van het cultuureducatie-beleidsplan en mail dit aan angelique.groen@kunstcentraal.nl.