ICC-cursus

Leerlijnen

180 minuten

  • Doelen
    • Je kunt samenhang zien in de cultuureducatieve activiteiten op school
    • Je kunt het model kunsteducatie toepassen
  • Benodigdheden

Herhaling en verdieping

Voor de ontwikkeling van kinderen is een samenhangend onderwijsprogramma belangrijk. Die samenhang realiseer je met duidelijk herkenbare leerlijnen. Het proces van herhaling en verdieping is hierbij een belangrijk uitgangspunt. Leerlijnen geven structuur aan inhoud en werkvormen. Dit gaat op voor rekenen en taal, maar ook voor cultuureducatie. Om grip te krijgen op de leerlijnen voor cultuureducatie heeft Kunst Centraal het model kunsteducatie ontwikkeld.

  • Stap 1: Sluit aan bij het kind en zijn ontwikkeling
  • Stap 2: Sluit aan bij de omgeving van het kind
  • Stap 3: Voeg de vakinhoudelijke doelen van de kunstvakken toe
  • Stap 4: Voeg de competenties toe

Hoe breng je leerlijnen aan?

  • Werk thematisch. Aan het thema koppel je verschillende leergebieden en deze verbind je met de cultuurvakken.
  • Je gebruikt leerlijnen per vakgebied door een methode te volgen of zelf een basis leerlijn per vakgebied samen te stellen.

Bronnen met informatie over leerlijnen:

  • Uitwerking door de SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling)
  • Lees ‘Een nieuw elan voor Kunstzinnige oriëntatie in het primair onderwijs’
  • Lees het uitgedeelde boekje ‘Praktische hulpmiddelen’