Historische Verhalen

Poëziedocent in de klas

60 minuten

  • Lesdoelen
    • leerlingen krijgen inzicht in de constructie en ingrediënten van een gedicht
    • leerlingen vertalen hun ideeën, gedachten en ervaringen naar tekst
    • leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van gedichten
    • leerlingen schrijven een gedicht en kiezen er een uit voor de gedichtenwedstrijd.
  • Benodigdheden
    • schrijfgerei
    • leeg wit papier
    • uitspraken over vrijheid uit de vorige les
    • voor maken poster: A3-papier, divers knutselmateriaal
  • Voorbereiding

    Vraag de leerlingen om een gedicht mee te nemen dat ze zelf hebben geschreven of gelezen, of zorg zelf voor een aantal gedichten. Neem de tijd om voorafgaand aan de komst van de poëziedocent regelmatig een gedicht voor te lezen.

  • Partners: KunstenHuis Idea en poëziedocent Arnout Brokking

    Over KunstenHuis Idea

    Bij KunstenHuis Idea zetten we ons sterk in voor de bewoners van onze regio, om te zorgen dat cultuur voor iedereen toegankelijk is. KunstenHuis Idea is dé plek voor kunsteducatie, amateurkunst en culturele vorming in de gemeenten De Bilt, Bunnik, Soest, Zeist en de Utrechtse Heuvelrug. Zelf actief aan de slag, genieten van een mooie voorstelling of show, kunst- en cultuurlessen onder schooltijd, of een ontwikkel- en ontmoetingsplek bieden voor kwetsbare inwoners; bij KunstenHuis Idea kan het allemaal. We zijn een muziekschool, een dansschool, een theaterschool en een beeldende kunstschool, we hebben 6 bibliotheekvestigingen, 2 professionele theaters, een poppodium, een VolksUniversiteit en we organiseren maatschappelijke projecten en werken nauw samen met het primair- en voortgezet onderwijs en de amateurkunstsector.

    Meer weten? Kijk op  KunstenHuis Idea | Cultuurcentrum in De Bilt, Soest & Zeist

     

    Over poëziedocent Arnout Brokking

    Arnout Brokking (1983) is een schrijver van gedichten, games, proza en scenario’s. Daarnaast vertaalt hij romans voor Luitingh-Sijthoff en geeft hij met veel plezier schrijfles en workshops aan allerlei leeftijden, van de basisschool tot de HKU. Hij gelooft in de kracht van taal om de wereld om ons heen te vormen: van wie we zijn tot wat we normaal vinden. Verhalen helen ons van trauma’s of houden ons juist klein. Hij daagt de kinderen graag uit om na te denken over wat zij belangrijk vinden in het leven. In 2022 won hij in Indianapolis de prestigieuze ENNIE-award op ’s werelds grootste roleplay game conventie.

     

Gedichten lezen

Voordat de poëziedocent bij jullie in de klas komt, lezen jullie samen de meegebrachte gedichten voor.

  • Welk gedicht vinden jullie interessant, grappig, mooi?
  • Wie kan uitleggen waarom je dat vindt?
  • Vindt iedereen hetzelfde?

Wie komt er op bezoek?

Jullie gaan mee doen met een schrijfles van KunstenHuis Idea, waar jullie kennis maken met het vak Poëzie. Dit is een voorbereiding op het schijven van een gedicht.

Het onderwerp voor het gedicht kan de leerling kiezen uit de rondleiding die ze hebben gehad in Kamp Amersfoort. De onderwerpen betreffen burgerschap. Altijd ziet iemand wat je doet, machtsuitoefening, je wordt een nummer, het grote zwijgen, propaganda (fake nieuws). Of gebruik tegenstellingen vrijheid/geen vrijheid, wie ben je nog als je een nummer bent?

 

  • De poëziedocent is Arnout Brokking

    Arnout Brokking (1983) is een schrijver van gedichten, games, proza en scenario’s. Daarnaast vertaalt hij romans voor Luitingh-Sijthoff en geeft hij met veel plezier schrijfles en workshops aan allerlei leeftijden, van de basisschool tot de HKU. Hij gelooft in de kracht van taal om de wereld om ons heen te vormen: van wie we zijn tot wat we normaal vinden. Verhalen helen ons van trauma’s of houden ons juist klein. Hij daagt de kinderen graag uit om na te denken over wat zij belangrijk vinden in het leven. In 2022 won hij in Indianapolis de prestigieuze ENNIE-award op ’s werelds grootste roleplay game conventie.

  • Schrijftips
    • Schrijf het gedicht zo beeldend mogelijk. Zó, dat de luisteraar het voor zich ziet.
    • Beschrijf wat je waarneemt vanuit je zintuigen: wat zie je, wat hoor je, wat ruik je, wat voel je.
In een gedicht worden zinnen vaak in stukjes gebroken. Dat kan een gewone zin bijzonder maken.

Vrijheid is me van een duin laten rollen
met mijn nieuwe kleren aan en me niets aantrekken van groene vlekken

of

Vrijheid is
me van een duin laten rollen
met mijn nieuwe kleren aan en
me niets aantrekken van groene vlekken

of

Vrijheid is
me van een duin
laten rollen
met mijn nieuwe kleren aan
en
me niets aantrekken
van groene vlekken

  • Zinnen breken?
    • Waar breek je de zin?
    • In welke stukjes zou je onderstaande zinnen bijvoorbeeld kunnen breken? Probeer meerdere mogelijkheden.
    • Wat gebeurt er?
    • Wat vind je de beste optie hier en waarom?

Hoe concreter hoe beter

Voor de volgende opdracht kies je uit de uitspraken over vrijheid uit de vorige les drie uitspraken die jou het meest aanspreken en leg deze vervolgens in volgorde van belangrijkheid onder elkaar. Onder het motto Hoe concreter hoe beter bedenk je per uitspraak wat je over of bij deze uitspraak kunt vertellen. Dit noteer je voor jezelf in een aantal steekwoorden.

 

Vrijheid is vooral …

Met de steekwoorden uit de vorige opdracht als uitgangspunt, schrijf je een gedicht van 3 coupletten. In ieder couplet wordt een uitspraak min of meer toegelicht. De coupletten worden gestapeld in volgorde van belangrijkheid: in het laatste couplet komt de belangrijkste uitspraak!

Richtlijnen:

  • Het gedicht hoeft niet te rijmen.
  • Schrijf beeldend, zoals je dat geoefend hebt.
  • Puzzel, hussel, fantaseer, schrijf en herschrijf!
  • De eerste regel van ieder couplet begint met: Vrijheid is…
  • Het derde en laatste couplet begint met: Maar vrijheid is vooral…
Lees jullie gedichten aan elkaar voor!
  • Schrappen en schrapen
    • Staat er wat je wilt dat er staat? Streep overbodige zaken weg.
    • Snap de ander wat er staat? Moet het misschien net anders geschreven?
    • Hoor je misschien een hobbel als je het gedicht voorleest? Hoe kun je die oplossen?
    • Zorg dat de coupletten ongeveer even lang zijn en als het kan de zinnen ook.
    • Kijk goed waar en hoe je de zinnen afbreekt.
    • Let op interpunctie. Gebruik je komma’s, hoofdletters? Waar? Of wil je die juist niet gebruiken?

Een poster maken

Kies met elkaar een gedicht dat jullie zo mooi mogelijk vorm gaan geven op een poster van A3 formaat. Er mag geknipt, geplakt, getekend en geschilderd worden; alles wat het gedicht sterker maakt is toegestaan! Hang het gedicht op in de klas.

Inspiratie nodig voor de poster?
kijk hier