Een wagen vol

Mijn favoriete auto

60 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen leven zich in het onderwerp in.
  • Benodigdheden
    • Autoboeken en -tijdschriften, geprinte foto’s van internet
    • Tekenpotloden (2B) en kleine vellen tekenpapier (120-grams, ongeveer A4-formaat) voor alle leerlingen
  • Voorbereiding
    • Laat alle leerlingen een paar plaatjes mee naar school nemen van auto’s die ze heel mooi vinden en zouden willen natekenen. Let op! Het mogen alleen plaatjes van auto’s die je van de zijkant ziet. Niet van de voorkant!
Auto’s: je ziet ze overal. Maar wist je dat er ook heel speciale auto’s bestaan? Auto’s die niet op straat rijden, maar die alleen bedoeld zijn om naar te kijken?
Dit project gaat over auto’s. Maar niet zomaar auto’s. Kunstenaar Dagmar de Kok heeft namelijk heel bijzondere autokunstwerken van klei gemaakt. Jullie gaan ook een eigen fantasie auto van klei maken (maar wel 2D!) Voordat jullie daaraan beginnen verdiepen jullie je in hoe auto’s eruit zien, bekijken jullie een auto van Dagmar en ontwerpen jullie daarna een eigen auto.
Auto’s: hoe zien ze eruit? Zijn ze allemaal hetzelfde? En heb jij een lievelingsauto? Bekijk deze auto’s en beantwoord de vragen.
  • Wie houdt er van auto’s? Wie niet?
  • Wat vind je een echt mooie auto? Waarom?
  • Zijn er ook auto’s die je lelijk vindt? Kun je uitleggen wat je daaraan niet bevalt?
  • Welke kenmerken hebben alle auto’s? (denk aan onderdelen of materiaal waarvan ze zijn gemaakt)
  • Kan je iets vertellen over de plaatjes die je hebt mee genomen? Welke vorm, materiaal en gebruiksfunctie heeft deze auto?

Tekening van mijn favoriete auto

Maak een tekening van je favoriete auto, met een duidelijk plaatje als voorbeeld. Deze tekening is een voorstudie. In les 3 maken jullie nog eens een (fantasierijk) ontwerp voor je eigen auto in klei.

  • Tekentips!
    • Afkijken mag: als je ziet dat je buurman goede tekentrucjes heeft, dan vraag je hem hoe hij dat doet. Teken wel alles zelf!
    • Als je de contouren en de details van de auto hebt getekend, kun je de tekening met je potlood gaan ‘inkleuren’. Bijvoorbeeld zo: arceren
Hang na afloop alle tekeningen en plaatjes op in de klas. In les 3 kun je ze als inspiratiebron gebruiken als je een eigen ontwerp gaat maken.

Kies een aantal tekeningen die je goed gelukt vindt. Bekijk de tekeningen en beantwoord de onderstaande vragen.

  • Kun je omschrijven wat je ziet? Is het je duidelijk om wat voor auto het gaat? Waaraan zie je dat?
  • Waar bevindt zich in deze auto de motor? Hoeveel passagiers kunnen er mee, denk je?
  • Is het een dure auto? Waaraan zie je dat?
  • Is het iemand gelukt om het glimmende metaal van de auto weer te geven?
  • Vielen je nog nieuwe details op terwijl je aan het tekenen was?